Wanneer na tien jaar de tand des tijds zijn sporen op uw geliefde auto heeft nagelaten, wordt het tijd voor auto detailing van de buitenkant. Dan rijst ook de vraag: zelf doen of laten doen? Hierop kunnen wij eenduidig met “dat hangt er vanaf” antwoorden. Het hangt er vanaf wat u met auto detailing wilt bereiken. Verschaf uzelf in deze kleine wegwijzer een overzicht over auto detailing van de buitenkant en welk effect het kan sorteren.
Meer dan alleen maar car-wash
Auto detailing van de buitenkant is meer dan een keer door de wasstraat rijden. Er komen een aantal zaken bij kijken. Voor deze opfrisbeurt van uw auto mag u wel een weekend reserveren. Zoveel tijd is nodig om uit een treurige kandidaat voor de schroothoop weer een blinkend juweeltje te maken, waar u helemaal niet meer vanaf wilt.
![]() Knipperlicht ⇒ Grote selectie en eerlijke prijzenvanaf slechts 3,53 €Vind hier de juiste! ⇒ |
Auto detailing van de buitenkant – Wat is het doel?
Deze vraag staat aan het begin van elke auto detailing van de buitenkant. “Moet de auto “slechts” zodanig worden opgeknapt dat u weer vreugde en liefde beleeft van uw eigen vehikel? Of moet de opknapbeurt een waardeverhoging t.b.v. verkoop bewerkstelligen? Wanneer dat laatste het geval is, komt het op de toestand aan, of u zich al dan niet zelfstandig aan dit project kan wagen.
1. Repareer- en zichtbare schade aan de auto
Een professioneel uitgevoerde auto detailing van de buitenkant kan de volgende gebreken aan uw auto verhelpen:
1. Algemene toestand: mossige raamrubbers, vervuilde lak, velgen en kunststoffen onderdelen. |
2. Lakschade: doffe lak, oppervlakkige krassen en kleine roestplekken. |
3. Schade aan overige onderdelen: doffe koplampen, gebarsten ruiten, broze of gebroken achterlichten, scheef zittende en gedeukte bumpers. |
4. Carrosserieschade: hageldeuken, parkeerdeukjes, diepe roestgaten. |
2. Een wasbeurt brengt alles aan het daglicht
Schuurvondsten of tweedehands wagens, die lang op een nieuwe eigenaar hebben staan wachten, zitten meestal onder een dikke stoflaag. Die moet compleet weg; anders is niet te zien wat u zo allemaal te wachten staat.
Het goede nieuws is: in een later stadium moet er sowieso worden gepolijst en daarom kunt u nu met grove middelen werken.
Dit betekent: eerst komt de hogedrukreiniger, dan het schuimpistool en tenslotte de schuurspons om werkelijk al het hardnekkige vuil van de carrosserie af te krijgen.
Vervolgens wordt de auto grondig afgedroogd zodat u zich een beeld van de auto zonder kalkvlekken kunt maken.
De velgen worden idealiter gedemonteerd en afzonderlijk in een teil gereinigd. Aluminium velgen zijn koppig wanneer het om reinigen gaat. Hier mag gerust een grove borstel ter hand worden genomen om het remstof te verwijderen. Ook de aluminiumvelg ondergaat uiteindelijk een polijstbeurt. Daarmee krijgt u ook de kleine krassen eruit.
Bij kunststoffen bumpers, achteruitkijkspiegels en beschermrails moet eerst alle schade worden verwijderd en ervoor gezorgd dat ze weer goed op hun plaats zitten. Bij bumpers helpt hier meestal alleen de volledige demontage. Dan pas is te zien of het onderdeel nog te redden is. Is dit niet het geval, kunt u zich bij de recycler een vervangingsonderdeel bezorgen.
![]() Bumpers voor TOP-prijzengoedkoop vanaf 18,36 €Bestel nu in de winkel! ⇒ |
Meestal hebben recyclers bumpers en achteruitkijkspiegels in overvloed beschikbaar.
3. Polijsten – maar dan juist
Voordat wij u verklappen hoe op de juiste manier te polijsten, zeggen wij u eerst hoe het niet moet: een hoekslijper heeft op de autolak niets te zoeken! Wie met een “hoe-meer-hoe-beter-“mentaliteit de autolak te lijf gaat, zal gegarandeerd ernstige schade veroorzaken, die enkel door een dure overlakbeurt te verhelpen is.
Als beginnende polijster heeft u genoeg aan handwerk om deugdelijke resultaten te bereiken. U heeft nodig:
– een katoenen lap
– siliconenreiniger
– bij erg doffe lak: korrel 400 polijstmiddel
-bij middelmatige lak: korrel 2500 polijstmiddel
– voor de afwerking: korrel 3500 polijstmiddel
Wanneer u absoluut machinaal te werk wilt gaan, leen dan een professionele schuurslof.
Wees echter voorzichtig: een schuurslof is enkel voor grote, rechte oppervlakken geschikt. Zolang de motorkap, zijpaneel of het dak moet worden gepolijst, is een schuurslof te gebruiken. Spatborden, wielkasten en alles wat hoeken en kanten heeft, wordt in principe handmatig gepolijst. Het gevaar is anders heel groot dat u de lak tot op de grondeerlaag wegschuurt. |
Wanneer de auto fris gewassen en gedroogd is, wordt hij eerst met siliconenreiniger grondig gereinigd. Hiermee worden alle vetsporen en kleinste stofdeeltjes opgenomen. Deze kunnen anders bij het polijsten voor nieuwe krassen zorgen.
Nu wordt in korrel-volgorde 400 – 2500 – 3500 de hele auto met de hand gepolijst. U zult verbaasd staan, hoe snel u adembenemende resultaten bereikt.
Heel belangrijk: na het polijsten moet de lak direct worden verzegeld. Anders is een regenbui voldoende om al het werk teniet te doen. Gepolijste lak is extreem gevoelig. Reinig daarom de auto direct na de laatste polijstbeurt opnieuw met siliconenreiniger (geen water!). Vervolgens wast u de auto direct grondig. |
Kunststof oppeppen
Ongelakte bumpers of radiateurgrilles worden met een intensieve behandeling met kunststofreiniger weer als nieuw.
Deze reiniger dringt diep in het oppervlak en lost een ultra-dunne bovenlaag op.
Zo verandert het doffe grijs weer in verzadigd diepzwart – het uiterlijke effect is direct te zien.
Koplampen polijsten
Dit werpt altijd weer de vraag op: is het polijsten van doffe koplampglazen eigenlijk wel toegestaan?
Hierover zijn de meningen verdeeld. Maar wees eerlijk: die paar micrometers kunststof die bij het polijsten worden afgeschuurd, doen geen afbreuk aan de veiligheid.
Daarentegen heeft u weer een mooie, schone front aan de auto – en ook de volledige verlichting van de weg is weer zoals het hoort. Zo kunt u het polijsten van koplampen zelfs als veiligheidsrelevante maatregel beschouwen.
Achterlichten en richtingaanwijzers zijn normaal gezien zo goedkoop dat detailing zich hier niet loont. Ze zijn meestal slechts met een paar schroeven bevestigd zodat ze snel vervangen zijn. Aan een klaargepolijste auto is een nieuwe achterlichtbatterij voor een duurzame werking het puntje op de i.
Auto detailing van de buitenkant
– Al het andere is voor stoutmoedigen en professionelen
Wanneer er diepe roest aan de wielkasten knaagt, is ook het beste polijstmiddel nutteloos. De auto is ernstig ontsierd en zo goed als onverkoopbaar. Zolang het metaal nog niet helemaal is doorgeroest, is het mogelijk, door te plamuren een stap dichterbij een onberispelijk uiterlijk te komen. Plamuren betekent echter altijd achteraf lakken. Hiermee moet u vertrouwd zijn, anders rest enkel de weg naar een professionele autolakker.
Bij het plamuren moet u er wel rekening mee houden dat dit een voorlopige reparatie is. Geplamuurde plekken neigen ertoe, binnen enkele maanden weer te gaan roesten. Wilt u de roest permanent verwijderen, is een complete vervanging van het betreffende onderdeel onvermijdelijk.
Wees ook voorzichtig bij roestgaten van draagbalken en dorpels. Deze holle, buisvormige profielen roesten van binnen naar buiten. Een uiterlijke plamuurbehandeling heeft hier weinig nut en bedriegt m.b.t. de veiligheidstoestand van de auto.
Tip:
schaf een oefenobject aan voordat de eigen auto aan de beurt is!
De kleine advertenties staan vol met auto’s voor extreem weinig geld. Daadwerkelijk kunt u al voor 30 – 50 euro een volledige auto krijgen. Op een dergelijk object kunt u naar hartelust alles uitproberen wat bij handmatige auto detailing van de buitenkant hoort. Het is beter, de beginnersfouten op een goedkope auto te begaan dan dat u uw eigen wagen ermee bederft.
Misschien toch beter aan de professional overlaten?
Ook de meest gemotiveerde leek zal met zijn eerste tien auto detailing-pogingen lang niet het niveau bereiken dat een professsioneel auto detailingbedrijf kan aanbieden.
Wanneer de auto dus moet worden verkocht, is een professionele behandeling in ieder geval bij hoogwaardige modellen de betere optie. Met een professioneel gepolijste, vlek- en krasvrije auto heeft u zeker een waardestijging bereikt, die de investering compenseert.
Het enige gevaar is, dat u zo verliefd wordt op uw eigen auto, dat u hem niet meer wil laten gaan.
Foto: janon kas, Krasula, Memory Stockphoto, KITTI_PHIT, PrimaStockPhoto, Kwangmoozaa, IVL, SARIN KUNTHONG, Adam J, Aleksandr Kondratov / shutterstock.com