0

0.00

#

Achteras rubbers voor uw voertuig

Selecteer uw voertuig

Op Kenteken

Achteras rubbers - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Achteraslager van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Achteras rubbers
  • A.B.S. Achteras rubbers
  • MAPCO Achteras rubbers
  • VAICO Achteras rubbers
  • MONROE Achteras rubbers
  • TRW Achteras rubbers
  • TOPRAN Achteras rubbers
  • SWAG Achteras rubbers
  • Koop hier aan de beste prijs METZGER Achteraslager
  • Koop hier aan de beste prijs JP GROUP Achteraslager
  • Koop hier aan de beste prijs JAPANPARTS Achteraslager
  • Koop hier aan de beste prijs DELPHI Achteraslager
  • Koop hier aan de beste prijs LEMFÖRDER Achteraslager
  • Koop hier aan de beste prijs OPTIMAL Achteraslager
  • Koop hier aan de beste prijs BLUE PRINT Achteraslager
  • Koop hier aan de beste prijs DIEDERICHS Achteraslager
  • MAGNETI MARELLI
  • Magnum Technology
  • SASIC
  • RUVILLE

Achteras rubbers defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Relevant onderdeel voor de hoofdkeuring

Het aslichaamlager is een massief rubberen blok, dat de schommelingen en de klappen van de as tegen de carrosserie moet opvangen. Het onderdeel is goedkoop; de vervanging gaat wel met enige inspanning gepaard. Broze en gescheurde aslichaamlagers zijn een reden voor de weigering van een keuringsvignet bij hoofdkeuring. Omwille van zijn dempende werking wordt hij ook wel "silentlager" genoemd. (Silent = rustig, stil).

Waar bevindt zich het lager?

Het lager dient ter afvering van de assen. Het bevindt zich daarom steeds in de onmiddellijke nabijheid van deze onderdelen. Voor de lagers van het aslichaam hebben zich twee bouwvormen ontwikkeld. Het rubberen lager, een kubusvormig blok, wordt eenvoudigweg op de as geschroefd. Dit type lager was bij mecaniciens heel geliefd omdat het heel eenvoudig te vervangen is. Het rubberen lagerblok vindt men vandaag de dag nog maar bij weinig auto's, en dan nog meestal van Franse productie. Veel vaker is de ronde, of cilindervormige vorm bij aslichaamlagers te vinden. Dit omwille van zijn vorm ook wel tonlager genoemde onderdeel wordt in de daarvoor voorziene uitsparingen aan de assen gedrukt. Voor hun vervanging is speciaal gereedschap nodig.

Schade aan het aslichaamlager

Aslichaamlagers zijn massieve elementen uit rubber. Zij zijn voortdurend aan het weer, temperatuurwisselingen en opspattend vuil blootgesteld. Zoals alle rubberen onderdelen beginnen ook de aslichaamlagers mettertijd aan elasticiteit te verliezen en worden zij broos. Verlies aan elasticiteit verraadt zich door een verlies aan volume. De verbinding tussen as en carrosserie sluit niet meer aan en het komt tot klopgeluiden bij lastverplaatsing. Het rijden wordt onaangenaam en begeleid door voortdurend slaande geluiden. Bovendien neemt het slipgevaar van de wagen toe en de sporing wordt slechter.

De reparatie van het lager aan het aslichaam

Het silentlager heeft omwille van zijn massieve bouwvorm een lange levensduur. Vanaf ca. 60.000 km is het aan te bevelen, de lagers te controleren. Normaal gezien is hun slijtage vóór 120.000 km op de teller echt onwaarschijnlijk. De lagers voor het aslichaam zijn eenvoudig te vervangen, maar er is wel speciaal gereedschap voor nodig. Het is heel moeilijk, de ingeklemde tonlagers uit hun houder te krijgen. Een complete set die voor de gebruikelijke lagersoorten wordt toegepast, kost ca. 100 euro. Op deze investering dient echter niet te worden bespaard of tenminste dient de set te worden geleend. Knutseloplossingen met steeksleutels leiden meestal tot gefrustreerde afbreuk van de reparatie. Het lager met het passende gereedschap vervangen is eenvoudig, maar veel werk. Vooral moet de as volledig worden ontspannen. Daarvoor moet de veerpoot worden verwijderd, hetgeen tevens alleen met speciaal gereedschap mogelijk is. Veerpootontspanners zijn tegenwoordig voor minder dan 20 euro verkrijgbaar. Dat maakt levensgevaarlijk geknutsel met spangordels overbodig. Bij het uit elkaar halen van de vooras wordt meestal ook de spoorstang gedemonteerd. Bij de demontage moet de exacte positie worden gemarkeerd. Hiervoor is markeertape een goede hulp of anders is het aantal schroefbewegingen te onthouden. Verzuimt u deze stap, is na de montage het opnieuw meten van de sporing noodzakelijk. Bij het verwijderen van de silentlager ligt de sturing volledig uit elkaar. Dit is een goede gelegenheid om alle bewegende en rubberen onderdelen te controleren. Een auto veroudert vanaf zijn nieuwe toestand gelijkmatig aan alle componenten. Wanneer de silentlagers al beschadigd zijn, is verdere schade, bijvoorbeeld aan de ashoezen, de kogelkoppen of andere rubberen buffers ook zeer waarschijnlijk.

Kosten voor het aslichaamlager

Ook de meer uitgebreid vormgegeven tonlagers bestaan eigenlijk slechts uit een geleidebus, schroefbout en het massieve rubberen blok. De eenvoudige constructie uit weinig gecompliceerde onderdelen leidt tot lagere prijzen voor dit vervangingsonderdeel. Silentlagers worden altijd paarsgewijs in een set verkocht. Dit begint bij ca. 15 euro. Zelfs voor de zwaarder belaste silentlagers voor sportwagens wordt zelden meer dan 100 euro gerekend.

Rijkwaliteit verbeteren, veiligheid verhogen

De vervanging van de aslichaamlagers verbetert de rijkwaliteit van de auto meteen en merkbaar. De stabiliteit in de bocht neemt toe, de auto rijdt weer rechtuit in zijn sporing en het lastige kloppen en slaan verdwijnt volledig. De silentlagers zijn dan wel technisch niet heel gecompliceerd, maar hebben op de rijkwaliteit een grote uitwerking. Daarom dient u op deze onderdelen niet te besparen. Aslichaamlagers van merkproducenten overtuigen niet alleen door een probleemloze montage. Zij staan met name voor het volle comfort en een lange levensduur.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Reparatieset, stuurstang
    FEBI BILSTEIN Reparatieset, stuurstang 31722 aan gunstige prijs
    FEBI BILSTEIN | 31722
    26,28 € -15% 30,92 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Draagarmrubber
    MEYLE Draagarmrubber 300 333 2103 aan gunstige prijs
    MEYLE | 300 333 2103
    14,53 € -15% 17,09 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Achteraslager
    FEBI BILSTEIN Achteraslager 04911 aan gunstige prijs
    FEBI BILSTEIN | 04911
    13,94 € -15% 16,40 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Achteraslager
    FEBI BILSTEIN Achteraslager 12626 aan gunstige prijs
    FEBI BILSTEIN | 12626
    10,55 € -15% 12,41 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Achteraslager
    FEBI BILSTEIN Achteraslager 37453 aan gunstige prijs
    FEBI BILSTEIN | 37453
    20,62 € -15% 24,26 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Achteraslager
    FEBI BILSTEIN Achteraslager 12368 aan gunstige prijs
    FEBI BILSTEIN | 12368
    7,30 € -15% 8,59 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Achteraslager
    FEBI BILSTEIN Achteraslager 18751 aan gunstige prijs
    FEBI BILSTEIN | 18751
    8,26 € -14% 9,60 € Bespaar: 14% Conditie:  Geheel nieuw
  • Silentblok
    LEMFÖRDER Silentblok 35039 01 aan gunstige prijs
    LEMFÖRDER | 35039 01
    19,85 € -15% 23,35 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Achteraslager
    MEYLE Achteraslager 300 333 1102 aan gunstige prijs
    MEYLE | 300 333 1102
    14,46 € -15% 17,01 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Achteraslager
    TEDGUM Achteraslager 00723624 aan gunstige prijs
    TEDGUM | 00723624
    12,05 € -15% 14,18 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Achteraslager
    MOOG Achteraslager RE-SB-4095 aan gunstige prijs
    MOOG | RE-SB-4095
    13,91 € -15% 16,36 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Achteraslager
    MOOG Achteraslager VV-SB-13514 aan gunstige prijs
    MOOG | VV-SB-13514
    2,10 € -15% 2,47 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw