Achteras rubbers auto

Achteras rubber Voor Top automodellen
- Achteras rubbers VOLKSWAGEN GOLF
- Achteras rubbers BMW 3-serie
- Subframe rubbers VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Achteras rubbers OPEL ASTRA
- Achteras rubbers VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Subframe rubbers FORD FOCUS
- AUDI A4
- Achteras rubbers OPEL CORSA
- Achteras rubbers MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Subframe rubbers AUDI A3
- FORD FIESTA
- Achteras rubbers BMW 1-serie
- Achteras rubbers VOLKSWAGEN PASSAT
- Subframe rubbers RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Achteras rubbers SEAT IBIZA
- Achteras rubbers SEAT LEON
- Subframe rubbers TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Achteras rubbers defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Relevant onderdeel voor de hoofdkeuring
Het aslichaamlager is een massief rubberen blok, dat de schommelingen en de klappen van de as tegen de carrosserie moet opvangen. Het onderdeel is goedkoop; de vervanging gaat wel met enige inspanning gepaard. Broze en gescheurde aslichaamlagers zijn een reden voor de weigering van een keuringsvignet bij hoofdkeuring. Omwille van zijn dempende werking wordt hij ook wel "silentlager" genoemd. (Silent = rustig, stil).
Waar bevindt zich het lager?
Het lager dient ter afvering van de assen. Het bevindt zich daarom steeds in de onmiddellijke nabijheid van deze onderdelen. Voor de lagers van het aslichaam hebben zich twee bouwvormen ontwikkeld. Het rubberen lager, een kubusvormig blok, wordt eenvoudigweg op de as geschroefd. Dit type lager was bij mecaniciens heel geliefd omdat het heel eenvoudig te vervangen is. Het rubberen lagerblok vindt men vandaag de dag nog maar bij weinig auto's, en dan nog meestal van Franse productie. Veel vaker is de ronde, of cilindervormige vorm bij aslichaamlagers te vinden. Dit omwille van zijn vorm ook wel tonlager genoemde onderdeel wordt in de daarvoor voorziene uitsparingen aan de assen gedrukt. Voor hun vervanging is speciaal gereedschap nodig.
Schade aan het aslichaamlager
Aslichaamlagers zijn massieve elementen uit rubber. Zij zijn voortdurend aan het weer, temperatuurwisselingen en opspattend vuil blootgesteld. Zoals alle rubberen onderdelen beginnen ook de aslichaamlagers mettertijd aan elasticiteit te verliezen en worden zij broos. Verlies aan elasticiteit verraadt zich door een verlies aan volume. De verbinding tussen as en carrosserie sluit niet meer aan en het komt tot klopgeluiden bij lastverplaatsing. Het rijden wordt onaangenaam en begeleid door voortdurend slaande geluiden. Bovendien neemt het slipgevaar van de wagen toe en de sporing wordt slechter.
De reparatie van het lager aan het aslichaam
Het silentlager heeft omwille van zijn massieve bouwvorm een lange levensduur. Vanaf ca. 60.000 km is het aan te bevelen, de lagers te controleren. Normaal gezien is hun slijtage vóór 120.000 km op de teller echt onwaarschijnlijk. De lagers voor het aslichaam zijn eenvoudig te vervangen, maar er is wel speciaal gereedschap voor nodig. Het is heel moeilijk, de ingeklemde tonlagers uit hun houder te krijgen. Een complete set die voor de gebruikelijke lagersoorten wordt toegepast, kost ca. 100 euro. Op deze investering dient echter niet te worden bespaard of tenminste dient de set te worden geleend. Knutseloplossingen met steeksleutels leiden meestal tot gefrustreerde afbreuk van de reparatie. Het lager met het passende gereedschap vervangen is eenvoudig, maar veel werk. Vooral moet de as volledig worden ontspannen. Daarvoor moet de veerpoot worden verwijderd, hetgeen tevens alleen met speciaal gereedschap mogelijk is. Veerpootontspanners zijn tegenwoordig voor minder dan 20 euro verkrijgbaar. Dat maakt levensgevaarlijk geknutsel met spangordels overbodig. Bij het uit elkaar halen van de vooras wordt meestal ook de spoorstang gedemonteerd. Bij de demontage moet de exacte positie worden gemarkeerd. Hiervoor is markeertape een goede hulp of anders is het aantal schroefbewegingen te onthouden. Verzuimt u deze stap, is na de montage het opnieuw meten van de sporing noodzakelijk. Bij het verwijderen van de silentlager ligt de sturing volledig uit elkaar. Dit is een goede gelegenheid om alle bewegende en rubberen onderdelen te controleren. Een auto veroudert vanaf zijn nieuwe toestand gelijkmatig aan alle componenten. Wanneer de silentlagers al beschadigd zijn, is verdere schade, bijvoorbeeld aan de ashoezen, de kogelkoppen of andere rubberen buffers ook zeer waarschijnlijk.
Kosten voor het aslichaamlager
Ook de meer uitgebreid vormgegeven tonlagers bestaan eigenlijk slechts uit een geleidebus, schroefbout en het massieve rubberen blok. De eenvoudige constructie uit weinig gecompliceerde onderdelen leidt tot lagere prijzen voor dit vervangingsonderdeel. Silentlagers worden altijd paarsgewijs in een set verkocht. Dit begint bij ca. 15 euro. Zelfs voor de zwaarder belaste silentlagers voor sportwagens wordt zelden meer dan 100 euro gerekend.
Rijkwaliteit verbeteren, veiligheid verhogen
De vervanging van de aslichaamlagers verbetert de rijkwaliteit van de auto meteen en merkbaar. De stabiliteit in de bocht neemt toe, de auto rijdt weer rechtuit in zijn sporing en het lastige kloppen en slaan verdwijnt volledig. De silentlagers zijn dan wel technisch niet heel gecompliceerd, maar hebben op de rijkwaliteit een grote uitwerking. Daarom dient u op deze onderdelen niet te besparen. Aslichaamlagers van merkproducenten overtuigen niet alleen door een probleemloze montage. Zij staan met name voor het volle comfort en een lange levensduur.