Fuseestuk voor jouw auto
Asstomp Voor Top automodellen
- Fuseehuis VOLKSWAGEN GOLF
- Fuseehuis BMW 3-serie
- Fuseepen VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Fuseehuis OPEL ASTRA
- Fuseehuis VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Fuseepen FORD FOCUS
- AUDI A4
- Fuseehuis OPEL CORSA
- Fuseehuis MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Fuseepen AUDI A3
- FORD FIESTA
- Fuseehuis BMW 1-serie
- Fuseehuis VOLKSWAGEN PASSAT
- Fuseepen RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Fuseehuis SEAT IBIZA
- Fuseehuis SEAT LEON
- Fuseepen TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Fuseestuk defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Tegenwoordig wordt een fusee gebruikt sinds van de constructie van starre assen in het stuurbare gebied afstand werd genomen. De vroegere directe verbinding van de wielen met de assen was zeer onvoordelig omdat bij elke oneffenheid, ook wanneer deze langzaam werd genomen, met de wielen het gehele onderstel bewoog. Schokkende bewegingen die beheersing over het rijden onmogelijk maakten, waren een zaak van alledag. De as zelf is weliswaar weinig veranderd. Het was dan ook alleen maar nodig, de dragende delen van de wielen onafhankelijk van de as te plaatsen.
De fusee wordt ook wel als wieldrager aangeduid. Hij draagt het wiellager. Aan de bestuurbare as moet hij kunnen draaien, terwijl hij van achteren nog vast kan zijn. Bij de tegenwoordig gebruikelijke enkelvoudige wielophanging worden de fusees ook nog via een veerpoot of een wieldraagarm geleid. Vooraan aan de sturing van de as bestaat bovendien een verbinding met de spoorstang. Een vering wordt niet geïnstalleerd. Deze taak neemt de veerpoot met de schokdemper en de veer op zich. De verbinding wordt tussen de schroefdraad van een as en de asvuist gemaakt. Daarbij draagt de wieldraagarmvork de fuseepen die in de asvuist steekt. Bouten, schroeven en spanelementen bevestigen het geheel. Dit garandeert op zijn beurt dat een fusee met traditioneel gereedschap te demonteren en te vervangen is. In plaats van een bout worden tegenwoordig kogelgewrichten ingezet. Een diagnose van een beschadigde fusee is niet altijd eenduidig, omdat klapperende metaalachtige geluiden te horen zijn, die ook op andere schade aan de wielophanging kunnen wijzen. Vaak is ook een kapot wiellager de oorzaak van de geluiden.
Ter controle wordt eerst het wiel vastgepakt aan de kant waar de geluiden zich voordoen en dan zodanig bewogen dat het kantelt. Bij een beschadigde wieldraagarm moet zich dan het klapperen te horen zijn. Het wiellager moet ook altijd worden geïnspecteerd. Zoekt u nieuwe onderdelen ter vervanging, is in onze online shop steeds een gunstige aanbieding te vinden, ook voor een ABS-sensor (ESP-sensor), buitenspiegel, rembekrachtiging, veerpootlager, expansieklep, enz.