Stabilisatorstang rubbers voor jouw auto

Stabilisatorlager Voor Top automodellen
- Stabilisatorstang rubbers VOLKSWAGEN GOLF
- Stabilisatorstang rubbers BMW 3-serie
- Lagerbus stabilisator VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Stabilisatorstang rubbers OPEL ASTRA
- Stabilisatorstang rubbers VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Lagerbus stabilisator FORD FOCUS
- AUDI A4
- Stabilisatorstang rubbers OPEL CORSA
- Stabilisatorstang rubbers MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Lagerbus stabilisator AUDI A3
- FORD FIESTA
- Stabilisatorstang rubbers BMW 1-serie
- Stabilisatorstang rubbers VOLKSWAGEN PASSAT
- Lagerbus stabilisator RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Stabilisatorstang rubbers SEAT IBIZA
- Stabilisatorstang rubbers SEAT LEON
- Lagerbus stabilisator TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Stabilisatorstang rubbers defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De sturing stabiel en soepel houden
Stabilisatoren zijn technisch gezien eenvoudige onderdelen, die voor de stabilisatie van de sturing van grote betekenis zijn. Een stabilisator is eigenlijk niet meer dan een stalen staaf die de sturing extra met de carrosserie verbindt. Hij zorgt ervoor dat de sturing niet bij elke oneffenheid op de weg op hol slaat. De zwakke plek aan de stabilisator is zijn lager. De werking van de stabilisator is te vergelijken met die van een torsiestang.
Stabilisatorlager: stevig maar niet voor de eeuwigheid
Het stabilisatorlager bestaat uit een rubberen huls met een stalen huls in het midden. Hij wordt in een daarvoor voorziene uitsparing in de carrosserie geplaatst en door een bout met de stabilisator verbonden. Bij veel auto's vormen stabilisator en zijn lager een eenheid.
Defekt stabilisatorlager vaststellen
Zoals elk rubberen onderdeel kan het lager van de stabilisator mettertijd zijn elasticiteit verliezen. Dit merkt u echter al snel, omdat een slijtend lager zich door harde klopgeluiden verraadt. Er gaat geen onmiddellijk gevaar voor de rijveiligheid door een defect stabilisatorlager. Toch lijdt het comfort er behoorlijk onder. Het kloppen en slaan van het defecte lager is zeer onaangenam en de werking van de stabilisator is minder. Bij een hoofdkeuring wordt een defect stabilisatorlager in elk geval bekritiseerd.
Stabilisator of lager vervangen?
Het komt er bij een defect stabilisatorlager erop aan, hoe groot het onderdeel is. Bij veel van dit soort units vormen stabilisator en lager voor wat betreft werking een eenheid. Dat leidt er in veel gevallen toe, dat de vervanging van een defect lager niet loont, maar eerder het gehele onderdeel wordt vervangen. Bij schade aan de sturingsmechaniek is het sowieso altijd verstandig, alle componenten te controleren. Een sturing veroudert altijd gelijkmatig. Bij een defect lager van de stabilisator is het daarom heel waarschijnlijk, dat ook andere onderdelen aan het einde van hun levensduur staan. Reparatiesets voor onderstel en sturing zijn heel voordelig. Met amper 200 euro kunt u bij de meeste kleine en middelgrote wagens reeds een compleet onderhoud doorvoeren. Dit is voor de rijveiligheid en de hoofdkeuring altijd de beste keuze. Is het echter het geval, dat de stabilisator een machtig en duur onderdeel is, waarvan de lagers zich makkelijk laten vervangen, is dit de meest verstandige maatregel. De vervanging van het stabilisatorlager is niet moeilijk en kan met een beetje kennis en gereedschap ook door gemiddeld begaafde doe-het-zelvers worden uitgevoerd.
Vervanging van stabilisatorlagers
Wanneer de stabilisator als doorlopende, meervoudig gebogen stalen staaf is uitgevoerd, heeft deze doorgaans minstens vier lagerpunten. Deze bestaan uit heel eenvoudige rubberen hulzen die met een kleine behuizing aan het chassis zijn geschroefd. De stabilisator wordt hiervoor compleet gedemonteerd: de extra behuizing wordt eenvoudigweg afgeschroefd; dan laat zich de hoofdstabilisator makkelijk uit de motorruimte trekken. Ter verwijdering van de lagers snijdt u deze met een tapijtmes gewoon kapot. Om de nieuwe lagers aan te brengen, wordt de stabilisator eerst grondig gereinigd en vervolgens gesmeerd. Normale kruipolie of smeerzeep leent zich hiervoor uitstekend. De nieuwe lagers worden gewoonweg op dezelfde plekken geschoven, waar de oude lagers voorheen zaten. De stabilisator wordt weer op zijn oude plek aangebracht en aldaar vastgeschroefd. Een leek volbrengt dit werkje in ongeveer 2,5 uur.
Kosten van het stabilisatorlager
Lagers worden altijd paarsgewijs verkocht. Inclusief bevestigingsmateriaal kost een nieuw onderdeel tussen 5 en 30 euro. Producten worden met en zonder bevestigingsbeugel aangeboden. Voor zover nog in onberispelijke staat is een vervanging van de beugel niet per se noodzakelijk. Meestal bestaan deze uit messing of verzinkt metaal, zodat ze voldoende roestvrij zijn.