Verwarming /koelsysteem-vervangingsonderdelen voor uw auto
Ventilatie systeem voor alle automodellen
Verwarming /koelsysteem - Tips over controle, meest voorkomende defecten en vervanging
Verbrandingsmotoren hebben vanwege hun constructie een relatief gering rendement. Slechts 37-42% van de toegevoerde energie wordt door otto- en dieselmotoren in bewegingsenergie omgezet. Meer dan de helft van de brandstof verandert in warmte. Het is essentieel, dit altijd onder controle te houden, opdat de motor niet oververhit. Om de gegenereerde warmte niet te verspillen, wordt deze voor de verwarming van het interieur toegepast. Daarvoor is een complex systeem van warmtewisselaars, slangen en pompen nodig.
De koelingskringloop in een auto
De koelingskringloop in een watergekoelde wagen (behalve bij schepen) is een gesloten systeem en bestaat uit vijf verschillende componenten. De koelingskringloop is zeer gevoelig en moet bij geconstateerde schade direct worden onderzocht. Een falende koelingskringloop heeft bij veronachtzaming onherroepelijk onherstelbare motorschade tot gevolg.
Compensatiereservoir
Bij de meeste, alhoewel niet bij alle wagens wordt het koelmiddel in het compensatiereservoir gegoten. Dit reservoir geeft altijd de stand en de toestand van het koelmiddel aan. Ontbreekt het compensatiereservoir, wordt het koelingsmiddel direct via de radiateur aan het koelingssysteem toegevoegd. Defecte compensatiereservoirs kunnen scheuren vertonen. Permanent lekkende reservoirs wijzen echter op een nog groter euvel, meestal betreft het op een beschadigde cilinderkoppakking.
Radiateur met ventilator en sensor
De radiateur heeft de functie, overtollige warmte via de rijwind af te voeren. Hij bestaat uit een vlechtwerk van aluminiumfolie, waar lucht doorheen kan stromen. Het vlechtwerk is doortrokken van koperen leidingen waardoor het koelmiddel stroomt. Om ook bij stilstand of bij zeer hoge buitentemperaturen op betrouwbare wijze de warmte uit de koelingskringloop af te voeren, is bij de radiateur een ventilator geïnstalleerd. Deze wordt door een elektromotor dan wel rechtstreeks door de motor aangedreven. Is de radiateur reeds sterk verroest, zodat de koellamellen eruitvallen, moet deze worden vervangen. Hetzelfde geldt voor de ventilator wanneer deze dienst weigert.
Leidingenysteem in de motor
De motor zelf heeft een systeem van leidingen waardoor het koelmiddel stroomt. In de motor is sprake van onderscheid tussen een “kleine” en een “grote” koelingskringloop. De “kleine” kringloop is meteen na het starten van de koude motor actief. Hierin bevindt zich het water van de motor. Het warmt zich zo snel mogelijk op en brengt de motor op de vereiste werkingstemperatuur. Dit heeft de motor nodig zodat alle aangebouwde onderdelen zich in de gewenste proportie door de aangevoerde warmte kunnen uitzetten. Dit is bijvoorbeeld voor de kleppen heel belangrijk, opdat ze op hun plaats blijven en niet te snel verslijten. De koelingskringloop wordt geregeld door de thermostaat. Dit is een eenvoudige klep, die zich bij een bepaalde temperatuur van het koelmiddel opent en de grote koelingskringloop vrijgeeft. Wordt de motor niet echt warm, is de thermostaat meestal de oorzaak. Dit goedkope onderdeel is zeer eenvoudig te vervangen.
Waterpomp
De waterpomp wordt direct door de motor aangedreven. Bij veel motoren heeft deze bovendien de taak, de distributieriem aan te spannen. De pomp zit goed bereikbaar aan de buitenwand van de motor en moet regelmatig - meestal bij vervanging van de distributieriem - tevens worden vervangen. Een defecte waterpomp verraadt zich door lekken en piepende geluiden.
Warmtewisselaar met luchtleidingssysteem en blaasinrichting
De warmtewisselaar is precies zo gebouwd als de radiateur, zij het aanzienlijk kleiner. Hij is het eigenlijke verwarmingselement dat voor de verwarming van het interieur verantwoordelijk is. De warmtewisselaar zit aan de firewall en is door een luchtkanaalsysteem met het interieur verbonden. Door middel van de blaasinrichting dat vanaf het dashboard wordt bediend, kan de doorstroming met lucht van de warmtewisselaar worden aangestuurd. Een defect aan de warmtewisselaar merkt men op wanneer de verwarmingsprestatie niet meer bevredigend verloopt. Een verder, zeer verraderlijke indicatie is een sterke dooi aan de binnenkant van de voorruit. Omdat de warmtewisselaar aan het koelingssysteem is aangesloten, is waterverlies zeer gevaarlijk voor de motor. De warmtewisselaar zelf is voor alle auto’s zeer voordelig leverbaar. De vervanging is echter gecompliceerd omdat daarvoor bij de meeste wagens het complete dashboard en stuur moeten worden gedemonteerd.
Gunstige vervangingsonderdelen van beste kwaliteit
Bij onze online shop vindt u alle vervangingsonderdelen voor verwarming/koeling en nog veel meer. Let op de speciale aanbiedingen en kortingsacties.