Zelf zetelverwarming inbouwen – tips en kneepjes

Zelf zetelverwarming inbouwen – tips en kneepjes

In de herfst en de winter hebben veel autobestuurders niet genoeg aan de gewone autoverwarming. Met een extra zetelverwarming ontstaat meer comfort en een aangename atmosfeer op alle ritten. In dit artikel is te lezen of en hoe de achterafmontage bij oudere wagens mogelijk is.

Is de achterafmontage van de zetelverwarming überhaupt mogelijk en de moeite waard?

Zelf zetelverwarming inbouwen
Onafhankelijk van leeftijd en bouwreeks van de auto is het mogelijk, zich het comfort van een zetelverwarming te gunnen. De vraag is hoogstens, hoeveel geld u daarin wilt investeren en welke zetelverwarming hiermee kan worden gefinancierd. Daar er meer mogelijkheden zijn om uw autozetel tijdens het koude jaargetijde te verwarmen, dient u uw voorkeuren voor opwaardering van uw auto en de kosten naast elkaar te houden.

Met name bij zeer oude wagens met een beperkte levensduur tot aan de schroothoop is de ingewikkelde achterafmontage zelden zinvol. Hier is het beter, zich met eenvoudige hulpmiddelen zoals zetelbedekking te behelpen. Bij nieuwere wagens kan een vervanging of een bewerking van de zetel zinvol zijn, omdat alle moderne autofabrikanten modelreeksen met verwarmbare zetels hebben en met hun accessoires technisch voor achterafmontage uitgerust zijn.
Koop goedkope auto carrosseriedelen

Uit welke varianten van zetelverwarming bestaat de keuze?

Wanneer u in de toekomst met een aangename warmte de wintermaanden door wilt rijden, heeft u de keuze uit drie varianten van zetelverwarming:

– los zitkussen
– integratie van stoelmatten in de overtrek
– vervanging van de zetel

varianten van zetelverwarmingHet gebruik van zitkussens is een zeer eenvoudige en voordelige mogelijkheid voor zetelverwarming. Hoogstens de kabels zitten wat in de weg, omdat dit soort kussens via de sigarettenaansteker werken. De integratie van een laag uit verwarmbare metaal- of koolstofvezels is technisch gezien het meeste werk, maar maakt bij professionele uitvoering de beste indruk. De vervanging van de zetel door een verwarmbaar model is de duurste oplossing, wanneer u voor een nieuw artikel van een merkfabrikant kiest. Een alternatief is, een kijkje nemen op de sloopwerf in de buurt. Hier vindt u misschien nog een verwarmbare zetel voor uw bouwreeks. Of deze er nog goed uitziet, is een ander verhaal.
zetelverwarming opbouwen

Zelf monteren of naar de garage gaan?

zetelverwarming zelf monterenWanneer het om een eenvoudig zitkussen gaat, kunt u natuurlijk de achterafmontage zonder problemen zelf uitvoeren. Het inbouwen van stoelmatten in de zetelbekleding of de vervanging van de gehele zetel vereist de juiste kennis en vaardigheden. Het grootste probleem zijn hierbij de zijdelingse airbags van de zetel. De ingebouwde matten mogen niet in de weg zitten. Anders vervullen de airbags niet meer hun functie en betekent dit een verlies aan veiligheid in de passagierscabine. In het ergste geval worden de airbags zelfs een veiligheidsrisico.

zetelverwarming reparatieWanneer de zetels van uw oudere wagen voorzien zijn van zijdelingse airbags, moet de achterafmontage in ieder geval met een vakman worden besproken. De complicaties ontstaan alleen bij het integreren van de zetelverwarming in de zetel. De daaropvolgende bekabeling en aansluiting aan de auto-elektronica is te vergelijken met achterafmontage van andere elektrische componenten. Wilt u geld sparen en de moeite van een garagebezoek in elk geval vermijden, kiest u voor losse zitkussens.

Onze stap-voor-stap-handleiding voor achterafmontage van de stoelverwarming

De exacte stappen voor installatie van een nieuwe zetelverwarming hangen van automodel en de verwarming zelf af. Toch kan de achterafmontage onafhankelijk van model in de volgende stappen worden beschreven:

1) Losmaken van de zetelbekleding
Losmaken van de zetelbekledingStandaard bestaan autozetels uit twee delen – een zitting en een rugleuning. Voor de installatie van verwarmingselementen moet van beide delen de overtrek worden losgemaakt. Dit is alleen mogelijk wanneer het niet om geplakte stofovertrekken gaat. Het losmaken daarvan en het vervolgens intact weer aanbrengen is nauwelijks mogelijk. Hier dient dan gebruik te worden gemaakt van de diensten van een garage.
Bij alle andere modellen kan de stof- of lederovertrek makkelijk worden verwijderd, omdat deze bijvoorbeeld met een ritssluiting over de zetelvulling is getrokken. Neem hierna de centrale vullingen van de zetels eraf en leg hiermee de oppervlakken vrij, waarop de stoelmatten van de zetelverwarming worden gelegd.
2) Aanbrengen en bekabeling van de zetelverwarming
Aanbrengen en bekabeling van de zetelverwarmingDe verwarmingselementen van de zetelverwarming worden door de fabrikant voor tal van zetelformaten vervaardigd. Eventueel moet deze op maat worden gesneden. Zorgvuldig aftekenen is hierbij belangrijk, met het oog op het precieze verloop van de zittingsnaad van de verwarmingselementen. Bij het snijden moet bovendien op de ononderbroken toestand van de zijdelingse strips worden gelet, die als positieve en negatieve pool van de zetelverwarming fungeren.
Het aanbrengen van de stoelmatten zelf geschiedt bij de meeste fabrikanten via dubbelzijdig plakband dat meestal wordt meegeleverd. Het verloop van de zittingsnaad moet vooraf met isoleerband worden afgedekt en vervolgens in de overeenstemmende naad worden gelegd. Na het inleggen moet de zittingsnaad zodanig worden gekort, dat er geen mogelijkheid tot contact met de positieve of negatieve pool bestaat. Is een dergelijke inkorting niet mogelijk, moet de naad extra worden geïsoleerd.
3) Stroomaansluiting en test
Stroomaansluiting en testBij de meeste modellen zijn de verwarmingselementen van de leuning met de verwarmingsmat van de zitting verbonden. De stroomvoorziening gebeurt via de batterij met de gewoonlijke stroomsterkten tussen vijf en tien ampère. Afhankelijk van model heeft u de keuze tussen een directe aansluiting of een aansluiting via een relais. Het bijpassende schakelplan wordt bij de verwarmingselementen geleverd. Technisch ingewikkelder is de bekabeling met de overeenkomstige schakelaar in het dashboard. Anders dan bij de kussens die via de sigarettenaansteker zijn aangesloten, is hier een gesloten montage wenselijk om geen kabels door de passagierscabine te laten lopen. Eventueel is een verlenging van de bijgeleverde kabel uit de set voor een nette en verstopte aansluiting nodig.
Wanneer de aansluiting deugdelijk is aangebracht, test u tenslotte de ingebouwde zetelverwarming uit. Omdat het warmteëffect alleen door stuwwarmte kan ontstaan, dient u of een andere persoon tijdens de testfase in de autozetel plaats te nemen. Het volledige vermogen kan bij de meeste zetelverwarmingen alleen bij gestarte motor worden geleverd. Gun uzelf een klein ritje om het functioneren van de zetelverwarming te testen en in twijfelgevallen de elektronica te controleren.

Aanbiedingen voor auto-elektronica

nieuwe zetelverwarming waar te kijken

Afsluitende tips betreffende uw nieuwe zetelverwarming

– Wanneer u de voorkeur geeft aan externe zitkussens in plaats van een echte achterafmontage, let dan op artikelen van merkkwaliteit. Deze houden qua formaat rekening met de aanwezigheid van zij-airbags en hebben de toepasselijke uitsparingen. Bij goedkope waren heeft u deze zekerheid jammer genoeg niet.

– Onafhankelijk van de soort achterafmontage kan de investering in een hoogwaardiger model de moeite waard zijn. Daarvan kunt u een gelijkmatige verwarming over het gehele zittingsoppervlak verwachten. Bovendien verhoogt u hierdoor de levensverwachting van de zetelverwarming, zodat u niet na een paar maanden alweer over een reparatie of weer een vervanging hoeft na te denken.

Foto: Babich Alexander, Peter Gudella, zenstock, ssuaphotos, Corepics VOF, Yunava1 / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (48 Stemmen, gemiddelde: 4,85 uit 5)
Loading...