Problemen met de zijruit? Eenvoudige tips voor probleemoplossing!

100
Problemen met de zijruit? Eenvoudige tips voor probleemoplossing!

De zijruit is een auto-onderdeel waaraan men normaal gezien geen aandacht schenkt. Hij verricht jarenlang getrouw zijn dienst. En dan komt de dag waarop hij in één klap in de deur verdwijnt en alle pogingen hem weer omhoog te draaien slechts een lelijk geknars opleveren. Hetgeen hier zo dramatisch klinkt, is echter over het algemeen weer makkelijk recht te breien. Lees in deze bijdrage alles wat u voor de reparatie van uw zijruit nodig heeft.

Verborgen mechaniek met kuren

De mechaniek van een zijruit is bij alle auto’s eender: de ruit is direct of indirect via twee clips op een rails bevestigd. De rails is aan een hefmechanisme verbonden. Dit wordt door een raamslinger of elektromotor aangedreven. Wanneer de ruit in de deur is gevallen, is hij van de rails losgeraakt. Dit is weliswaar te verhelpen; dit moet echter zo goed en zo grondig mogelijk gebeuren.

Zonder beschadiging toegang krijgen tot de ruit

de zijruit te reparerenOm de ruitgeleiding te kunnen repareren moet het hefmechanisme eerst worden vrijgelegd.

Dit is meteen de eerste uitdaging: het mechanisme zit achter de deurbekleding en die moet u er eerst af zien te krijgen. De deurbekleding wordt op zijn plaats gehouden door:

– directe schroefverbindingen
– raamslingers
– aangebouwde onderdelen zoals handgreep, deuropener, elektrische raambediening en evt. interne afstelling van de buitenspiegel
– clips
– opbergvakken
  • De schroeven kunnen gewoon worden losgedraaid. Ook het handvat en de opbergvakken zijn vaak enkel met een paar schroeven bevestigd. Wanneer de elektrische raambediening in het handvat is geïntegreerd, demonteert u deze schakelaar eerst. Hij is er vaak slechts ingeklikt en kan er met een brede schroevendraaier eruit worden gewipt. Vervolgens trekt u de kabelschoenen eraf, en dan kan er bij de verwijdering van de zijdeurbekleding niets mislopen.

Raammechanisme zijn getest op kwaliteit voor alle automerken - de beste prijs

  • Het demonteren van de raamslingers kan een echte uitdaging betekenen. Autofabrikanten hebben hier zeer verschillende systemen op de markt gebracht. Standaard zijn drie constructies:
– schroefverbinding via een centrale bout
– bevestiging met een beugel
– vergrendeling met een bevestigingsring
  • De centrale schroef is de meest eenvoudige bevestiging van de raamslinger. Hij zit soms onder een beschermingskap verstopt, die ook met een platte schroevendraaier kan worden verwijderd. Jammer genoeg vinden autodesigners de aanblik van open en makkelijk toegangelijke schroefkoppen onesthetisch. Daarom wordt deze eenvoudige en praktische oplossing steeds zeldzamer.
  • Om de beugel te verwijderen is een spitstang het geschikte gereedschap. Hij werkt soms echt tegen en het is een prutswerkje om hem eruit te krijgen.
  • De vergrendeling met de bevestigingsring is een speciale oplossing die u moet kennen. Menig vertwijfelde doe-het-zelver heeft zijn vingers zowat gebroken bij de poging de raamslinger te verwijderen. Deze oplossing is niettemin de eenvoudigste van alle: de vergrendeling zit in de kunststoffen ring direct onder de raamslinger. Hij moet eenvoudigweg terzijde worden geschoven, dan kan de raamslinger met vergrendeling eraf worden gehaald.
  • Tenslotte wordt de deurbekleding verwijderd. Wij raden dringend aan, niet met geweld aan de bekleding te trekken. Er blijven altijd een paar clips aan de deur hangen die de bekleding scheuren. Dit is moeilijk te repareren. De beste en veiligste weg om de deurbekleding schadevrij te verwijderen is het gebruik van gereedschap. Dit kost ongeveer 8 euro en mag in geen gereedschapskist ontbreken.

Belangrijke folie

zijruit folieDe folie die achter de deurbekleding de gehele binnenkant overspant, is heel belangrijk. Hij verhindert dat regenwater in het interieur kan binnendringen. De folie moet eraf worden getrokken of opengesneden om bij het hefmechanisme van de zijruit te komen. Bij de montage mag echter niet worden vergeten, hem weer vast te plakken. Daarvoor is eenvoudig plakband voldoende.

De ruit en zijn hefmechanisme

De bekleding is erafgehaald en de folie is verwijderd. De ruit is nu goed toegankelijk. U kunt bij de eerste aanblik al meteen zien dat de ruit niet zit waar hij hoort: naast de geleiderails in plaats van erin. Het maakt niet uit of direct op de geleiderails of via clips: de ruit moet vastgeplakt zitten. Dat hij los is geraakt is meestal de schuld van de kit, die er de brui aan heeft gegeven. Bij reparatie mag niet geknutseld worden!

hefmechanisme van de zijruitDe verbinding tussen ruit en geleiding moet bij het naar beneden draaien tegen hoge trekkrachten bestand zijn. Dit ligt eraan dat de ruit niet recht maar in een boog door de geleiderail aan de zijkant glijdt. Pogingen met secondenlijm, pattex of siliconen leveren slechts kortstondig succes op. De handel biedt speciale ruitlijmsets aan. Deze zijn weliswaar in principe voor de voorruit bedoeld, maar kunnen net zo goed voor de zijruit worden gebruikt.

Wanneer de ruit met clips wordt geleid, kunnen deze uitgerekt of gebroken zijn. Hier helpen slechts originele vervangingsonderdelen. Zijn deze te duur, of niet langer leverbaar, moet u eens op de schroothoop gaan kijken.

de zijruit plus clips meenemenTip: wanneer u toch al bij de recycler bent, kunt u vaak ook de hele ruit plus clips meenemen. Dat spaart achteraf plakwerk.

Vóór het plakken van de ruit worden rails en contactoppervlakken zo schoon mogelijk gemaakt. Hier kan ook een mes of schraper worden gebruikt. De resten van de oude kleefstof moeten zo grondig mogelijk worden verwijderd.

Vervolgens worden geleiderail en contactoppervlakken aan de ruit met scherpe ontvetter behandeld. Hier is siliconenreiniger of remmenreiniger geschikt. Nadat de verbinding tussen ruit en rails zo vetvrij mogelijk is, wordt de nieuwe ruitlijm aangebracht. Clips of bevestigingrails en ruit worden volgens de aanwijzingen van de kleefstoffabrikant met elkaar verbonden en het geheel laat u drogen. Vervolgens wordt alles weer gemonteerd – klaar.

Raamopener doet het niet

zijruit met elektrische raamopenersEen ander geval voor een defect aan de zijruit komt bij auto’s met elektrische raamopeners voor. Deze zijn qua constructie alleen in die zin verschillend, dat ze in plaats van een raamslinger een elektromotor bezitten. Wanneer de ruit niet meer omhoog komt, dient systematisch te worden gehandeld:

I. De raamopener bedienen: wanneer u een zoemen van de motor hoort, hangt de ruit uit zijn voegen of de motor loopt op zijn laatste benen. Alternatief kan ook een riem of trekkabel beschadigd zijn. Hier helpt enkel, de deur zoals beschreven te demonteren.

II. Blijft bij het drukken op de schakelaar van de raambediening de motor stil, is sprake van een elektrisch defect. Hier kunnen de volgende controlestappen worden ondernomen. Als gereedschap is een multimeter noodzakelijk.

1. Zekeringen checken: zekeringen verouderen mettertijd en kunnen bij overbelasting doorbranden.
2. Leidingen doormeten: Hier wordt eerst de bekabeling naar de schakelaar gecontroleerd. Op een van de drie fasen moet een spanning van 12 Volt staan. Ontbreekt deze en zijn de zekeringen in orde, is een kabelbreuk de oorzaak. Dat is heel onwaarschijnlijk, maar kan voorkomen. Dan moet de betreffende kabel worden vervangen. Veiligheidshalve dient ook altijd de massakabel te worden gecontroleerd.
3. Schakelaar doormeten: nu wordt de schakelaar van de raamopener losgemaakt maar nog aan het elektrisch systeem van de wagen verbonden gelaten. De multimeter wordt met de contacten van de motor verbonden. Bij het bedienen van de schakelaar moet deze een spanning van 12 Volt aanwijzen. Is dit niet het geval en is de kabel naar de schakelaar in orde, is de schakelaar defect. Een reparatiepoging kan worden ondernomen, al is dit een prutswerkje. De snellere methode is de vervanging door een nieuwe of gekeurde tweedehands schakelaar.
Raam schakelaar goedkoop - Express levering binnen 24 uur Om zeker te zijn, kan er nog een truukje worden geprobeerd. De massakabel naar de motor van de raamopener wordt met de carrosserie verbonden. Vervolgens trekt u een lange kabel van de batterij naar de stekker van de motor en verbindt bij wijze van test beide contacten na elkaar met de stroombron. Wanneer nu de hefmotor reageert, is de fout definitief in de schakelaar te vinden. Deze handelswijze is ook heel praktisch wanneer de ruit in geopende toestand blijft hangen. Zo kunt u in ieder geval de auto afsluiten.
4. Schakelaar is in orde: Nu kan alleen nog de elektromotor defect zijn. Omdat deze in de regel heel duur is, moet hij nauwkeurig worden geïnspecteerd. Meestal zijn alleen de contacten vervuild en kan met remmenreiniger en contactspray de functie weer worden hersteld. Wanneer de motor echter verbrand ruikt, is hij over het algemeen rijp voor vervanging.

Moed houden!

De zijruit is met een beetje know-how, geduld en systematisch handelen goed te repareren. Hier kunt u veel geld besparen, wanneer u het eerst zelf probeert.

Foto: pathdoc, BriXio, Sukpaiboonwat, whitelook / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (38 Stemmen, gemiddelde: 5.00 uit 5)
Loading...