Rust tijdens het rijden: piepende remmen verhelpen!

Rust tijdens het rijden: piepende remmen verhelpen!

Bijna niets kan zo op de zenuwen werken tijdens het rijden als een permanent “piep-piep-piep” dat uit het wielhuis komt. De oorzaak van dit typische geluid ligt bijna altijd bij de piepende remmen. Het goede nieuws: dit mankement is met een beetje kennis van zaken eenvoudig te verhelpen. Hiervoor moet u wel bekend zijn met het mechanisme van de schijfrem. Het zijn immers uitsluitend de remschijven en de daarbij horende remvoeringen die dit probleem veroorzaken.

Bouw van een schijfrem

De schijfrem is tegenwoordig bij praktisch alle nieuwe wagens aan alle vier de wielen standaard geworden. Hij is betrouwbaarder, heeft meer grip en is minder slijtagegevoelig dan zijn voorganger, de trommelrem. Schijfremmen zijn echter vooral veiliger: in tegenstelling tot de trommelrem laat hij het in geval van warmtestuwing niet afweten.
Bouw van een schijfrem

Een schijfrem bestaat uit de remschijf, de remklauw en de zich daarin bevindende remvoeringen. Wanneer de bestuurder op de rem trapt, schuiven de remcilinders in de remklauw uit en drukken de remvoeringen tegen de draaiende remschijf, hetgeen de remwerking veroorzaakt. Remschijf en remvoeringen zijn slijtageonderdelen die elkaar afslijten.

oorzaak van piepende remmenGrof gezegd, dient elke tweede vervanging van remvoeringen met een vervanging van de remschijf gepaard te gaan. In ieder geval moet hij bij elk remonderhoud worden gecontroleerd. Groeven, vervormingen of het bereiken van de minimumdikte zijn altijd indicaties voor een onmiddellijke vervanging.

Hierin kan ook de oorzaak van het piepen van de remmen liggen. Bij een vervormde remschijf kan een uitstulping tegen de remvoeringen (remblokken) schuren – en de rem piept.

Losse lagers als hoofdoorzaak

piepende remmen door foutieve inbouw

  • De meest voorkomende oorzaak voor piepende remmen spruit voort uit installatie. Een mogelijke oorzaak is dat er geen originele of tenminste gecertificeerde vervangingsonderdelen werden gebruikt bij reparatie. Hiervan raden wij dringend af: alleen de door fabrikanten goedgekeurde remvoeringen en remschijven garanderen de volledige remwerking en een voldoende levensduur.
Remschijven van geteste kwaliteit

Remschijven ⇒ geteste kwaliteit

met 24 uur gratis verzending

Naar de winkel

  • Merkloze producten van het internet bieden deze geen van beide. Materiaalconditie en pasprecisie is bij goedkope vervangingsonderdelen niet gegarandeerd. Een besparing van een paar euro kan dure en fatale gevolgen hebben. Piepende remmen zijn hierbij het minste probleem.
  • Meestal vertegenwoordigt een piepende rem een nalatigheid of onvoldoende kennis bij installatie. De verschillende bewegende delen van een rem hebben een zekere smering nodig om soepel op elkaar te kunnen inspelen. Dit geldt met name voor de remvoeringen. Ze moeten soepel in hun houder glijden, anders gaan ze klemmen, afschuren en voortijdig verslijten. Totdat dit uiteindelijk gebeurt, laten ze met permanent gepiep van zich horen.

Het juiste smeermiddel toepassen

Het juiste smeermiddel voor remmen toepassenBij het woord “smeer” denken de meesten aan olie of vet. Laat ons heel duidelijk stellen: beide hebben in de rem niets maar dan ook absoluut niets te zoeken. Een piepende rem met olie of vet behandelen overschrijdt alle grenzen van slordigheid. Een ongeval na een dergelijke reparatiepoging is zo goed als gegarandeerd, want de remmen worden hiermee praktisch buiten functie gesteld.

koperpasta voor piepende remmenHet enige smeermiddel dat voor de rem mag worden gebruikt is koperpasta. Remvoeringen worden aan hiermee aan hun ACHTERzijde ingesmeerd voordat ze in de remklauw worden geplaatst.

Ook de remklauw kan aan de remcilinder wat koperpasta gebruiken. Zo glijdt de remvoering altijd goed gesmeerd in de remklauw zonder daarbij de remwerking in gevaar te brengen.

Vóór de montage van de rem wordt het gehele onderdeel grondig met remmenreiniger besproeid en schoongemaakt. Hiermee wordt gegarandeerd dat er geen achterblijvend vuil of vreemde stoffen de werking van de rem compromitteren.

Piepende remmen na lang staan

Piepende remmen na lang staanEen piepende remschijf kan ook roest als oorzaak hebben. Remschijven zijn zeer sterk belaste onderdelen. Ze moeten voldoende stevigheid en taaiheid bezitten om tot aan het bereiken van hun slijtagegrens de volledige remwerking te kunnen garanderen.

Wat remschijven echter niet meer kunnen bieden, is roestbescherming. Inderdaad sluiten roestbestendigheid en remwerking elkaar uit. Het is theoretisch dan wel mogelijk een remschijf van roestvrij staal te vervaardigen – deze schijf zou echter dermate broos zijn dat hij bij hoge belasting zou breken.

Voor remschijven vertrouwen fabrikanten daarom op een zelfreinigend effect. Wanneer de rem regelmatig wordt bediend, schuurt hij zichzelf door de wrijving van de remvoeringen permanent schoon. Daarom zien remmen er altijd zo mooi glanzend uit.

de roest op remschijvenWanneer een auto echter te lang staat, kan de roest op remschijven toeslaan. De stevigheid van het materiaal en de enigermate regenbeschutte montage houden de voortschrijding weliswaar binnen de grenzen. Niettemin is normale luchtvochtigheid al voldoende om roestplekken op de blanke remschijf te doen ontstaan.

geroeste remschijven afschurenHet is weliswaar juist dat deze roest ook snel weer zal afschuren. Gaat u echter hierbij niet behoedzaam te werk, vernielt u het hele remsysteem. Een volledig verroeste remschijf vrij schuren met hoge snelheid en krachtig remmen kan fatale gevolgen hebben: de losse roest wordt er a.h.w. afgefreesd en graaft zich diep in zowel de remschijf als de remvoering in. De groeven die hierbij ontstaan, maken de slijtageonderdelen van de rem al snel onbruikbaar en rijp voor vervanging.

  • Wanneer de rem sterk verroest is, moet het wiel worden gedemonteerd om eerst met schuurpapier de grove roest te verwijderen.

Piepende remmen met remmenreiniger spoelen

  • Wanneer de roest tot op een paar kleine plekken na is verwijderd, kan de zelfreiniging van de remmen worden uitgevoerd. Dit heeft echter alleen zin zolang de remschijf dik genoeg is. Hoe dik de remschijf op zijn minst moet zijn, staat in de onderhoudspapieren van het automodel. Hiervoor rijdt u zo langzaam mogelijk en remt herhaaldelijk behoedzaam.
  • Met een geleidelijke verhoging van de snelheid en remdruk wordt de remschijf geleidelijk aan schoongeschuurd.
  • Vervolgens wordt de rem grondig met remmenreiniger gespoeld. Dan zou het piepen verdwenen moeten zijn.

Piepen is iets anders dan schuren

In dit artikel is sprake van het in de inleiding beschreven „piep-piep-piep“ dat permanent tijdens het rijden te horen is.

Remblokken ATE Discounter

Remblokken ATE | Discounter

nu vanaf 10,61 €

Koop voordelig!

geluid en duidelijk onderscheidenEr moet gemaakt worden tussen dit geluid en duidelijk hoorbaar schuren en krassen, dat optreedt bij het trappen op de rem. In dit geval is heel eenduidig de remvoering versleten en de auto moet onmiddellijk naar de garage.

Hij is met versleten remvoeringen niet meer volledig verkeersveilig. Wanneer dit symptoom optreedt, dient u daarom langzaam en voorzichtig te rijden. Idealiter laat u de auto wegslepen, hetgeen wij hier nadrukkelijk willen aanbevelen.

Piepende remmen bij het achteruitrijden
of na bandenwissel

Piepende remmen na bandenwissel

  • In zeldzame gevallen kan het ook na het wisselen van de banden tot piepende remmen komen. Dat gebeurt wel eens wanneer de maat van de banden werd veranderd. Hoe dit te verhelpen hangt sterk van het automodel af. Bij sommige fabrikaten is het nodig, de remvoeringen af te schuinen.
  • Een gepiep tijdens het achteruitrijden hoeft niet per se van de remvoeringen te komen. Vaak laat op deze wijze een versleten koppeling van zich horen. Zelfs de dynamo kan door versleten lagers een geluid produceren dat aan piepende remmen doet denken. Voordat u aan het repareren slaat, is een grondige speurtocht naar de fout nodig.
  • In geval van de remmen kunt u als volgt handelen. Rij op een verhoging en laat de auto erafrollen. Tijdens het rollen schakelt u de motor uit. Nu zijn alle aggregaten inclusief de dynamo uitgeschakeld. Wanneer het piepen nog steeds hoorbaar is, heeft u het tot de remmen ingeperkt.

Piepende remmen bij het achteruitrijdenWees echter voorzichtig:

  • Een inactieve motor verliest snel remdruk. Deze test mag slechts enkele seconden duren, en dan moet de motor weer worden ingeschakeld! Bovendien wordt de motor voor deze test dan wel uitgezet, de sleutel moet in ontstekingspositie blijven zitten. Zo blijft het remlicht ondanks uitgeschakelde motor actief en eventuele achterliggers raken zo niet geïrriteerd. Test zoals deze dienen in principe met zo weinig mogelijk extra verkeer te worden uitgevoerd.

Bij twijfel? Naar de garage!

Heb piepende remmen gerepareerd in de werkplaatsWanneer u bij de oorzaak en het verhelpen van piepende remmen niet zeker bent, moet u altijd naar de garage gaan. Alleen zo verkrijgt u maximale zekerheid en veiligheid met een vakkundige reparatie.

Foto: udaix, Kietichai charoentrirat, Gregory Gerber, Dmitry Kalinovsky, oleandra, samritk, Kot500, Romaset, Mykola Churpita, puhhha, VGstockstudio, thieury / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (28 Stemmen, gemiddelde: 4,79 uit 5)
Loading...