Verwijder blutsen en deuken op auto – zo wordt u een deukendokter!

Verwijder blutsen en deuken op auto – zo wordt u een deukendokter!

Blutsen en deuken op een auto zijn een ware ergernis. Hoogstens bij oldtimers worden bepaalde gebruikssporen als “patina” gewaardeerd. Voor een gewone auto staat elke deuk meer altijd gelijk met waardeverlies. Daar een complete renovatie van de buitenkant bij een professioneel carrosseriebedrijf erg in de papieren kan lopen, is het de moeite waard het ook eens zelf te proberen. Lees hier een paar tips waarmee u zelf de blutsen en deuken op uw auto te lijf kunt gaan.

Wat wel en niet kan

blutsen en deuken op autoBlutsen en deuken op auto zijn kleine oneffenheden in het metaal van de buitenkant. Ongevalschade of – erger nog – een verbogen chassis kunt u als leek niet zelf repareren. In principe geldt: hoe zachter en afgeronder de buitenste randen van een deuk zijn, des te eenvoudiger wordt de reparatie. Wanneer de buitenrand scherp en geknikt is, wordt het met huismiddelen al snel moeilijk.

De lak: opgepast

Blutsen en deuken in de carrosserieEen deuk in de carrosserie betekent niet per se schade aan de lak. Moderne autolak is rekbaar zodat met een beetje geluk een deuk ook zonder de noodzaak voor een nieuwe laklaag kan worden behandeld. Het belangrijkste bij het uitdeuken is evenwel: warmte. Koude lak is broos en brokkelt snel. Daarom moet een deuk altijd voldoende worden verwarmd zodat de lak zich aan de beweging van het metaal kan aanpassen.

Nuttige techniek

Verwijder blutsen en deuken op autoUitdeuken gebeurt oftewel met trekkracht of door het uitoefenen van druk achterlangs. Bij het achterlangs uitdrukken heeft u meer mogelijkheden om de nodige kracht te zetten. Hiervoor is echter uitvoerige demontage noodzakelijk. Bij het eruit trekken van een deuk is het de kunst, genoeg kracht op de plek uit te oefenen zonder de lak te beschadigen. Daarom wordt bij het trekken meestal met vacuüm gewerkt. Stickers zijn al naargelang omstandigheden ook mogelijk; bij het verwijderen van resten moet echter heel voorzichtig te werk worden gegaan.

Eerste poging: heet water

Verwijder deuken met heet waterVoordat u de deuk met gereedschap te lijf gaat, loont het eerst een poging te wagen: heet, indien mogelijk kokend water wordt vlaksgewijs op de deuk aangebracht. Met een beetje geluk ontspant het metaal zich daardoor al en springt het in zijn oorspronkelijke vorm terug. Dit functioneert tevens bij kunststoffen bumpers. Het hete water levert in elk geval voldoende warmte om de lak en het materiaal soepel te maken.

Bumpers tegen goedkoopste prijs

Bumper Shop

goedkoopste prijs

Bestel online

Tweede poging: de plopper

deuken op auto met de plopper reparerenIs de deuk van de juiste grootte zodat u er een (nieuwe!) gootsteenplopper (plunjer) eroverheen kunt plaatsen, is dit een gunstige voorwaarde voor een geslaagde reparatie. Na voorafbehandeling van de deuk met heet water zet u de gootsteenplopper erop en trekt er heftig aan. Zo krijgt u grote, vlakke deuken er vaak weer uit.

Bij kleinere blutsen en deuken moet een dienovereenkomstig kleinere zuignap worden gebruikt. Zeer geschikt zijn bijvoorbeeld de zuignappen van mobiele telefoonhouders. Hoogwaardige houders hebben vaak heel krachtige, kleine zuignappen die een grote kracht op het metaal kunnen uitoefenen. In de handel kunt u ook op zoek gaan naar zuignappen voor zware last, die meestal voor slechts enkele euro verkrijgbaar zijn.

Aanval in de rug

Wanneer deze pogingen niet het gewenste resultaat opleveren, moet u de deuk langs de binnenkant benaderen. U kunt weliswaar ook met hittestickers of metaallijm trekkracht op een deuk uitoefenen. Daarbij bestaat echter gevaar van lakschade. Wanneer u niet uitgebreid aan het schuren en lakken wilt slaan, is de behandeling achterlangs de beste optie. Daarvoor heeft u nodig:

1 föhn
1 demontagegereedschap voor interieurbekleding
1 rubberen hamer
1 rondhout of kunststoffen staaf met afgeronde top van ca. 5 cm diameter

Aanval blutsen en deuken vanaf de achterkantEerst wordt de interieurbekleding verwijderd. Het verdient de dringende aanbeveling hiervoor professioneel demontagegereedschap te gebruiken. De kleine hefboompjes kosten slechts ca. 5 EUR. Hiermee kunt u de noppen en randen van de deurbekleding eruitwippen zonder deze te breken.

Opgepast: de kunststoffolie achter het karton in de deur moet bij het monteren weer helemaal worden afgesloten. Anders loopt bij het eerstvolgende bezoek aan de wasstraat het water het interieur in!

Zodra de deuk vrij ligt, wordt hij eerst verwarmd. Wanneer er zich geen kunststoffen onderdelen in de onmiddellijke nabijheid bevinden, kunt u dit langs binnen doen. Anders dient u veiligheidshalve het metaal langs buiten op te warmen. Houd een minimum afstand van ca. 15 cm aan; anders brandt u al snel de lak.

Is het metaal warm en de deuk toegankelijk, wordt met voorzichtige hamerslagen op de de rand van buiten naar binnen gewerkt. Is de rand moeilijk toegangelijk, neemt u het rondhout erbij: de afgeronde top van de staaf wordt op de gewenste plek gehouden. Vervolgens klopt u voorzichtig met de rubberen hamer op het andere uiteinde van de staaf.
Werk altijd in de rondte. Zo verkrijgt u de beste resultaten. Vroeg of laat geeft het metaal mee en springt in de oorspronkelijke vorm terug, of tenminste voor een groot deel. Het belangrijkste bij het uitdeuken: minder is meer! Voorzichtige slagen leiden tot een beter resultaat en vermijden onnodige volgschade!

Ook een gedeeltelijk resultaat is een resultaat

blutsen en deuken plamurenWanneer de deuk niet met de beschreven maatregelen kan worden gerepareerd, is plamuren en lakken onvermijdelijk. Elke uitgedeukte millimeter betekent echter minder plamuur. De reparatie wordt zo makkelijker en duurzamer, al naargelang hoeveel dunner de opgebrachte laag is. Dikke plamuurlagen hebben de neiging eraf te brokkelen. Bovendien zuigen ze zich graag vol met water en veroorzaken altijd roestschade, die lang onopgemerkt blijft.

Plamuren – schuren – repareren

blutsen en deuken schurenUitdeuken, ook gedeeltelijk, helpt de plamuurlaag zo dun mogelijk te houden. Voor het plamuren moet de lak rauw geschuurd of helemaal eraf geslepen worden. Vervolgens wordt met grondverf een hechtlaag aangebracht. Omdat er nu gaat worden gespoten, is afplakken raadzaam. Ideaal is een lakreparatie van “rand tot rand“. Een onzichtbare overgang op een oppervlak is bijna onmogelijk voor elkaar te krijgen. Kanten en randen zijn hier de ideale plekken om af te plakken. Bij kleinere plekken en oudere auto’s kunt u het met nieuwe lak ook zelf proberen. Het is belangrijk, hier precies de juiste kleur te gebruiken. Die krijgt u in de garage onder vertoon van het autoboekje.

Alternatief voor lakken

blutsen en deuken lakkenPlamuren hoort bij de voorbereiding van lakwerkzaamheden aan een auto. Hoe nauwkeurig deze lakreparatie eruit moet zien, is een afweging die op voorhand dient te worden gemaakt. U kunt weliswaar veel geld besparen wanneer u bij de professionele autolakker een compleet geplamuurde, opgevulde en geschuurde auto aflevert. Wanneer dan ook nog eens alles schoon afgeplakt is en de kritische onderdelen (achterlichten, etc.) zijn gedemonteerd, heeft de professional het bijzonder gemakkelijk. Bij oudere auto’s betekent het echter nog altijd een investering van ettelijke honderden tot duizend euro.

blutsen en deuken wrappenWanneer het de verwijdering van een enkele of slechts een paar blutsen en deuken betreft, kan het lakken altijd nog de meest elegante en goedkope weg zijn. Wanneer de hele auto echter een opfrisbeurt nodig heeft, is er behalve helemaal overspuiten een alternatief: met wrappen verkrijgt u bijna hetzelfde effect als met een nieuwe laklaag. Het voordeel is: met een beetje oefening is het aanbrengen van folie voor iedere enigszins handige doe-het-zelver onder de knie te krijgen. Folie is echter, net zoals lak, slechts zo goed als zijn ondergrond. Deugdelijk uitdeuken en plamuren betaalt zich daarom ook bij wrapping terug. Heel makkelijk is wrapping weliswaar niet, maar wel veel sneller te leren dan de juiste omgang met een verfpistool.

Ook vóór verkoop zinvol

Verwijder blutsen en deuken vóór verkoopEen verse, deukvrije laklaag verhoogt de waarde van een auto met enkele honderden euro’s. Het investeren van een vrije zaterdag in het repareren van blutsen en deuken betaalt zich daarom al snel in klinkende munt terug. De waarde van de auto stijgt nog eens extra wanneer u dezelfde energie steekt in de voorbereiding van het interieur. Een fris en grondig gepoetste auto met schone motor, tapijten en overtrekken nodigt uit tot instappen en wegrijden. Daarvan dient u handig gebruik te maken wanneer u een auto wilt verkopen.

Foto: ESB Professional, ignatius 63, iMoved Studio, loraks, ThamKC, Bhakpong, Alraun, AlexeyNikitin1981, Syda Productions, hedgehog94 / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (25 Stemmen, gemiddelde: 5.00 uit 5)
Loading...