Starter (startmotor) Voor Top automodellen
- Starter VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Starter OPEL ASTRA
- AUDI A4
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- FORD FOCUS
- Starter OPEL CORSA
- AUDI A3
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Starter FORD FIESTA
- SEAT IBIZA
- BMW 1-serie
- RENAULT CLIO
- Starter RENAULT MEGANE
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- PEUGEOT 206
- VOLVO V70

Autolampen
(4758 artikelen)
Achterlichten
(10000 artikelen)
Sensoren
(10000 artikelen)
Slijtage indicator remblokken
(10000 artikelen)
Koplamp
(10000 artikelen)
Temperatuurvoeler (temperatuursensor)
(1728 artikelen)Starter (startmotor) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Starten onder iedere weersomstandigheid met de startmotor
De starter of startmotor is als onderdeel in elke motor van een personen- of vrachtwagen te vinden. Hij zet de motor in gang en maakt de auto rijklaar.
Constructie en positie van de startmotor
De starter zit bij de de meeste wagens goed toegankelijk bovenin of aan de zijkant van het motorblok. Uiterlijk herkent u de starter aan de twee kabels en zijn cilindervorm. De starter bestaat uit drie componenten: overbrenging, bendixkoppeling en elektromotor. De elektromotor van een starter is zeer krachtig en genereert een hoog koppel. Dit is voldoende om de gehele wagen in noodsituaties een aantal meters te kunnen bewegen.
Werking van een starter
Wanneer de contactsleutel wordt omgedraaid, schakelt een elektromagneet in. Hij trekt de bendix met aangesloten rondsel uit en verbindt het met de passende starterkrans aan het motorblok. Zodra beide tandwielen contact maken, brengen zij de overbrenging tot stand. Een stroomkring wordt gesloten en de motor door de startmotor gestart. De kleine doch zeer sterke elektromotor draait de gehele motor zo lang als de contactsleutel in de starterpositie wordt gehouden. Moderne auto's hebben daarom een aan-uitknop. Die verhindert dat de starter door een te lang vasthouden van de contactsleutel schade oploopt. Na het loslaten stort het magnetisch veld in. Een veer trekt het tandwiel in en de startmotor stopt.
Defecten aan een starter
Starters zijn normaal gezien zeer robuuste onderdelen die niet gauw kapot gaan. Ze zijn echter ondanks hun korte werkingstijd altijd aan hoge krachten blootgesteld. Het kan daarom altijd gebeuren dat aan de bendix iets breekt, het rondsel verslijt of de elektromotor doorbrandt. In de meeste gevallen is bij een niet-functionerende starter de bekabeling de oorzaak. De hoge spanning die voor het starten noodzakelijk is, bevordert de corrosie van de elektrische contacten. Het loont daarom altijd eerst de contacten te reinigen voordat u de gehele starter vervangt.
Reparatie en vervanging van een starter
Er zijn weinig uitzonderingen waar de starter op een lastige plaats is inbouwd. Bij de Cadillac Northstar zit hij bijvoorbeeld onder het uitlaatspruitstuk. Bij de meeste auto's is de starter heel goed toegankelijk. Hij is meestal met vier tot zes schroeven aan het motorblok bevestigd. Hij kan er gewoon worden afgeschroefd en door een nieuw onderdeel worden vervangen. Een starter repareren is bijna niet mogelijk. De behuizing bestaat uit drukgietaluminium dat meestal geklonken is. Bij een doorgebrande spoel van de elektromagneet of motor is een reparatiepoging sowieso weinig zinvol omdat de reparatie duurder dan een nieuw onderdeel uitvalt. Starters reageren enigszins gevoelig op binnendringende vloeistoffen. Of het nu gaat om olie, water of benzine; wanneer de motor lekt, kan de starter vroeg of laat beschadigd raken. Hij dient echter tegen motorreinigingen goed bestand te zijn. Daarom moeten bij de vervanging van een starter altijd ook alle lekken worden gerepareerd. Dit draagt aanzienlijk tot een langere levensduur van de nieuwe starter bij. Wanneer u bij de vervanging van de starter verroeste elektrische verbindingen vaststelt, moeten ook de contacten van de bobine en de batterij worden gecontroleerd. Vaak is hier de roest ook al vergevorderd. Met blank geslepen contacten en een beetje poolvet ter verzegeling zijn deze zwakke plekken snel verholpen.
Aanschaf van een nieuwe startmotor
Vóór het internet-tijdperk was in geval van een kapotte startmotor bij oudere wagens de gang naar de recycler de enige optie om de auto enigermate betaalbaar weer aan de praat te krijgen. Daar betaalde u een half dagloon voor een gebruikt onderdeel van onbekende leeftijd en houdbaarheid. Deze tijden zijn voorbij. De prijzen voor nieuwe starters zijn drastisch gedaald. Het inbouwen van een gebruikte starter is daarom even zinloos als onnodig. De prijzen beginnen voor nieuwe onderdelen van merkkwaliteit bij ca. 80 euro. Met het oog op deze voordelige bedragen hoeft een defecte startmotor voor een auto niet langer het signaal voor de sloop te betekenen.