Ankerplaat voor jouw auto
Stofplaat remschijf Voor Top automodellen
- Ankerplaat remschijf VOLKSWAGEN GOLF
- Ankerplaat remschijf BMW 3-serie
- Ankerplaat trommelrem VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Ankerplaat remschijf OPEL ASTRA
- Ankerplaat remschijf VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Ankerplaat trommelrem FORD FOCUS
- AUDI A4
- Ankerplaat remschijf MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Ankerplaat remschijf OPEL CORSA
- Ankerplaat trommelrem AUDI A3
- FORD FIESTA
- Ankerplaat remschijf BMW 1-serie
- Ankerplaat remschijf VOLKSWAGEN PASSAT
- Ankerplaat trommelrem MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Ankerplaat remschijf SEAT IBIZA
- Ankerplaat remschijf SEAT LEON
- Ankerplaat trommelrem AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Ankerplaat defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Remschijf schermplaat – absoluut noodzakelijk?
De schermplaat voor de remschijf beschermt de remschijf van binnen. Hij verhindert dat opspattend steengruis of water tegen de remschijf kan slaan. Met het oog op zijn gewicht is deze plaat zeer dun. Mettertijd roest hij weg en moet hij worden vervangen. Dit is helaas onvermijdelijk omdat het ontbreken van een schermplaat een gebrek bij de APK-keuring is. Er zijn echter ook praktische redenen voor de plaatsing van deze bescherming.
Zwaar belaste remschijven
Remschijven bestaan uit meerdere millimeters stevig staal. Behalve de eenvoudige een goedkope massieve remschijven zijn er ook de intern geventileerde remschijven. Ze hebben weliswaar dunnere wanden, maar zijn in thermisch opzicht evenwichtiger. De temperatuurschommelingen zijn de grootste uitdaging waar een remschijf mee te maken krijgt. Bij een remhandeling schuren de remvoeringen met hoge druk langs de sneldraaiende schijven. Dit genereert al snel een wrijvingswarmte van meerdere honderden graden Celsius. Wanneer dan ook gelijktijdig koud water tegen de remschijf spat, kan de schijf barsten gaan vertonen. Eenmaal gebarsten, kan de schijf niet meer worden gerepareerd. Vroeg of laat zal hij breken en een gevaarlijke rijsituatie veroorzaken. Om dit te verhinderen, afgezien van de bescherming tegen kiezelstenen, die zich tussen schijf en remvoering kunnen vastzetten, worden schermplaten gemonteerd.
Schermplaten vervangen
Elke demontage van de banden biedt een goede gelegenheid voor het werpen van een blik op de schermplaat van de remschijven. Wanneer deze platen al aan een schroefgat verroest of afgebroken zijn, is er een geklapper te horen. Het is beter, de platen uit voorzorg te vervangen. Hoe verder de roest is gevorderd, hoe moeilijker het wordt, de schroeven los te draaien. Het ideale tijdstip voor demontage is bij de meeste wagens bij de vervanging van de remschijven bereikt. Op dit moment is het meeste werk al gedaan en ligt de toegang tot de beschermplaat vrij. Hij is meestal aan twee of drie punten vastgeschroefd. Wanneer de schroeven te vast zitten, is met behulp van WD-40 of in het ergste geval wat hitte een oplossing geboden. Daarbij is echter geen open vlam maar een föhn te gebruiken. Ook met een föhn moet erop worden gelet, geen kunststoffen of rubberen onderdelen te verhitten. Vooral de remslangen moeten na een dergelijke maatregel worden gecontroleerd.
Kosten voor schermplaten
Met de schermplaat voor de remschijf is het als met de uitlaat: als bouwer sta je voor de keuze een zware, dure doch duurzame variant te kiezen of de wagen zo goedkoop mogelijk vorm te geven. Bij deze eenvoudige en makkelijk te vervangen metalen platen bestaat er nauwelijks een goede reden, deze uit zwaar en duur edelstaal te vervaardigen. De schermplaten zijn zeer goedkoop. Er is niettemin verschil in de kwaliteit.
De verschillen betreffen met name de pasprecisie en de roestbescherming. Bij heel goedkope no-name-leveranciers is het vaak nodig, de boorgaten voor de schroeven aan te passen en met een paar gerichte hamerslagen het blik bij te stellen. Anders kan het gebeuren dat de plaat tegen de remschijf schuurt. Dat is niet alleen een onaangenaam geluid. Het verslijt de schijf en de schermplaat sneller. Bovendien hebben de al te goedkope aanbiedingen slechts een zwarte verflaag, die roestbescherming slechts gedeeltelijk garandeert.
In plaats van een zwartgelakte schermplaat voor 5 – 6 euro bevelen wij de keuze voor een verzinkte variant van een merkleverancier aan. Deze zijn dan wel iets duurder, doch aanzienlijk duurzamer. Problemen met de pasprecisie heeft men bij de hoogwaardigere uitvoeringen in de regel niet.
Volledige check bij elke remreparatie
Bij elke reparatie aan een rem is het raadzaam, alle bijbehorende en aangrenzende componenten eveneens te controleren. Tot reparatie van de rem behoort de controle van remvloeistof en remleidingen, inclusief wielremcilinders. De leidingen mogen geen roestplekken vertonen en de remslangen geen scheuren. De remvloeistof dient met een tester op watergehalte te worden gecontroleerd. Wanneer deze al groen is, moet deze onmiddellijk worden ververst. Echter ook de ashoezen, draagarmen, schokdempers en sturingsmechaniek kan perfect bij deze gelegenheid worden gecontroleerd. Een vroegtijdig ontdekte schade voorkomt nare verrassingen tijdens het rijden.