00#
47-5924

Hoofdremcilinder auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Auto hoofdremcilinder

Hoofdremcilinder van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH hoofdremcilinder auto kopen
  • FEBI BILSTEIN hoofdremcilinder auto kopen
  • A.B.S. hoofdremcilinder auto kopen
  • MAPCO hoofdremcilinder auto kopen
  • VAICO hoofdremcilinder auto kopen
  • BREMBO hoofdremcilinder auto kopen
  • ATE hoofdremcilinder auto kopen
  • TRW hoofdremcilinder auto kopen
  • VALEO hoofdremcilinder kopen
  • TOPRAN hoofdremcilinder kopen
  • SWAG hoofdremcilinder kopen
  • METZGER hoofdremcilinder kopen
  • JP GROUP hoofdremcilinder kopen
  • HELLA hoofdremcilinder kopen
  • JAPANPARTS hoofdremcilinder kopen
  • DELPHI hoofdremcilinder kopen
  • BLUE PRINT
  • ABE
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • MAGNETI MARELLI

Hoofdremcilinder defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Begin van het hydraulische remsysteem: de hoofdremcilinder

De hoofdremcilinder is een centraal onderdeel van het remsysteem. Hij zet de mechanische kracht van het rempedaal en de pneumatische kracht van de rembekrachtiger in hydraulische kracht om. Deze wordt zonder verder verlies aan de wielremcilinders van de afzonderlijke wielen overgedragen. Valt een hoofdremcilinder uit, is de gehele reminstallatie in gevaar.

Constructie van een hoofdremcilinder

Een hoofdremcilinder is een massief stalen onderdeel met een zuigerstang. Van binnen is hij voorzien van vijf boorgaten: een daarvan neemt de zuigerstang op en laat deze in de cilinder bewegen. Vier gaten lopen zijwaarts via buitenschroefdraden af. De remleidingen lopen er doorheen. Eén of twee andere gaten aan de bovenkant zijn voor het compensatievat van de remvloeistof bedoeld. Het compensatievat kan losgemaakt worden en apart zijn aangebracht dan wel vast aan de hoofdremcilinder zitten. Tussen de zuigerstang en de buis van de hoofdremcilinder bevinden zich meerdere dichtingsringen. Deze vormen de zwakke plek van dit onderdeel.

Functie van een hoofdremcilinder

De hoofdremcilinder zit stevig vastgeschroefd in de motorruimte. Zijn zuigerstang is met de rembekrachtiger verbonden. Hij wordt met een kracht van ca. 2 bar bij het bedienen van de rem in de hoofdremcilinder gedrukt. Daarbij komt de hydraulische vloeistof onder druk te staan. Deze druk wordt nagenoeg zonder drukverlies aan de afzonderlijke wielremcilinders overgebracht. Dit functioneert zolang als er geen gas, lucht of water bij de remolie kan komen.

Defecten aan de hoofdremcilinder

Een hoofdremcilinder heeft eigenlijk slechts één zwakke plek: de dichtingen tussen zuigerstang en binnenwand van de remcilinder. Wanneer die het laten afweten, kan de hydraulische olie zijwaarts eruitlekken. Dat is te merken aan de remdruk die duidelijk minder wordt. Ook moet de rem bij bediening min of meer worden "opgepompt". Al bij al is de rijveiligheid van een auto met defecte hoofdremcilinder niet langer gegarandeerd. Hij moet zo snel mogelijk worden vervangen.

Reparatie van de hoofdremcilinder

Vroeger was het gebruikelijk om een hoofdremcilinder door vervanging van dichtingen te repareren. Theoretisch is dit nog steeds mogelijk. Omwille van de garantie en de gunstige prijzen van dit vervangingsonderdeel wordt de hoofdremclinder tegenwoordig standaard compleet vervangen. Een remcilinder vervangen is altijd enigszins riskant: er bestaat altijd het gevaar dat lucht in de remleiding binnendringt. Daarom raden wij voor de vervanging van dit component het volgende aan:

  • Controleer met behulp van een teststrookje het watergehalte in de remolie. Wanneer dit de grenswaarde nadert, tapt u de remolie volledig af, vervangt u de cilinder en vult u het remsysteem met verse remvloeistof. Zo heeft u een veilige en volledige reparatie uitgevoerd. Vergeet echter niet, het remsysteem na de reparatie te ontluchten.

De vervanging van de hoofdremcilinder zelf is heel eenvoudig:

  • De vier aangesloten remleidingen worden erafgeschroefd. Dan wordt de hoofdremcilinder van zijn montageplaat afgeschroefd. Vervolgens kan hij uit de rembekrachtiger worden getrokken. Eventueel is hier nog een splitpen of een extra moer ter beveiliging aangebracht. De demontage is echter heel makkelijk en kan door iedereen met simpel gereedschap worden uitgevoerd.

Wij raden aan, het compensatievat tegelijkertijd met de hoofdremcilinder te vervangen. Zo beschikt u altijd over een nieuwe eenheid en hoeft u zich geen zorgen over barsten of lekken van deze componenten te maken. Bij het afschroeven van de remleidingen en e ontluchting van het remsysteem heeft u de ideale gelegenheid de leidingen en slangen nauwkeurig te inspecteren. De leidingen moeten vrij van roest zijn. De slangen mogen niet broos of poreus zijn. Ook eventuele bijtsporen van marters zijn aan deze belangrijke onderdelen te vinden. De "bellen" zijn weliswaar zelden geworden, maar komen bij goedkope remslangen nog wel eens voor. Ook hier moet altijd alles worden vervangen wat er verdacht uitziet. Anders is zelfs de beste hoofdremcilinder nutteloos.

Kosten van een nieuwe hoofdremcilinder

Een hoofdcilinder is een veiligheidsrelevant onderdeel dat uitsluitend in de beste kwaliteit mag worden geïnstalleerd. Minderwaardige producten van onbekende fabrikanten vormen altijd een hoog risico. De kosten vanaf ca. 50 euro voor een hoogwaardige hoofdremcilinder van een merkfabrikant zijn echter in geen enkel opzicht te hoog.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Hoofdremcilinder
Hoofdrem, cilinder LPR 1229
  • Remsysteem: Bendix
  • Schroefdraadmaat: 10 X 1 (4)
  • Zuigerdiameter [mm]: 19,05
  • Conditie:  Geheel nieuw
1229 LPR hoofdrem, cilinder auto kopen
LPR | 1229
28,44 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdremcilinder
Hoofdremcilinder RIDEX 258M0108
  • Materiaal: Gietijzer
  • Schroefdraadmaat 1: 3x M10x1.0
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder remvloeistofreservoir
  • Cilinderzuiger doorsnede [mm]: 22,2
  • Gatdiameter 2 [mm]: 17,46
  • Aantal gaten voor montage: 2
  • Inbouwplaats: Voor
  • Lengte [mm]: 18,5, 168
  • Systeemvulhoeveelheid in acht nemen
  • Conditie:  Geheel nieuw
258M0108 RIDEX hoofdremcilinder auto kopen
RIDEX | 258M0108
53,81 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdremcilinder
Hoofdrem, cilinder LPR 6600
  • Materiaal: Gietijzer
  • Schroefdraadmaat: 10 X 1,25 (3), 1 8 27 npsf (1)
  • Zuigerdiameter [mm]: 19,05
  • Conditie:  Geheel nieuw
6600 LPR hoofdrem, cilinder auto kopen
LPR | 6600
19,95 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdremcilinder
Hoofdremcilinder BREMBO M 85 035
  • Materiaal: Gietijzer
  • Gatdiameter [mm]: 22,2
  • Remsysteem: ATE
  • Schroefdraadmaat: 10 x 1 (4)
  • voor artikelnummer: 1834
  • Conditie:  Geheel nieuw
M 85 035 BREMBO hoofdremcilinder auto kopen
BREMBO | M 85 035
51,84 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdremcilinder
Hoofdrem, cilinder RIDEX 258M0011
  • Diameter [mm]: 19
  • Materiaal: Gietijzer
  • Aantal aansluitingen: 4
  • Schroefdraadmaat 1: 4x M10x1.0
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder remvloeistofreservoir
  • Aantal gaten voor montage: 2
  • Lengte [mm]: 40, 114,9
  • Conditie:  Geheel nieuw
258M0011 RIDEX hoofdrem, cilinder auto kopen
RIDEX | 258M0011
28,17 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdremcilinder
Hoofdremcilinder METELLI 05-0150
  • Diameter 1 [mm]: 19,05
  • Materiaal: Gietijzer
  • Conditie:  Geheel nieuw
05-0150 METELLI hoofdremcilinder auto kopen
METELLI | 05-0150
21,47 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdremcilinder
Hoofdrem, cilinder TRW PMK272
  • Diameter 1 [mm]: 23,8
  • Materiaal: Aluminium
  • Aantal aansluitingen: 2
  • Schroefdraadmaat 1: M12x1
  • Voor fabrikant: TRW
  • Conditie:  Geheel nieuw
PMK272 TRW hoofdrem, cilinder auto kopen
TRW | PMK272
68,25 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdremcilinder
Hoofdremcilinder DELPHI LM23665
  • Remsysteem: Bendix
  • Schroefdraadmaat 1: M10x1
  • Zuigerdiameter [mm]: 20,6
  • Conditie:  Geheel nieuw
LM23665 DELPHI hoofdremcilinder auto kopen
DELPHI | LM23665
41,46 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdremcilinder
Hoofdrem, cilinder RIDEX 258M0077
  • Diameter [mm]: 20,6
  • Materiaal: Aluminium
  • Schroefdraadmaat: M12x1
  • Aantal aansluitingen: 2
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder remvloeistofreservoir
  • Inbouwplaats: Voor
  • Lengte [mm]: 38,5, 139,5
  • Conditie:  Geheel nieuw
258M0077 RIDEX hoofdrem, cilinder auto kopen
RIDEX | 258M0077
47,54 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdremcilinder
Hoofdremcilinder RIDEX 258M0009
  • Materiaal: Gietijzer
  • Gatdiameter [mm]: 22,2
  • Schroefdraadmaat 1: 3x M10X1.0
  • Aantal gaten voor montage: 2
  • Lengte [mm]: 18,8, 167
  • Conditie:  Geheel nieuw
258M0009 RIDEX hoofdremcilinder auto kopen
RIDEX | 258M0009
34,70 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdremcilinder
Hoofdrem, cilinder DELPHI LM23822
  • Remsysteem: ATE/BEN
  • Schroefdraadmaat 1: M10x1
  • Zuigerdiameter [mm]: 19,1
  • Conditie:  Geheel nieuw
LM23822 DELPHI hoofdrem, cilinder auto kopen
DELPHI | LM23822
36,65 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdremcilinder
Hoofdremcilinder LPR 1206
  • Materiaal: Gietijzer
  • Schroefdraadmaat: 1/2 20 UNF (1)
  • voor artikelnummer: 1206
  • Zuigerdiameter [mm]: 25,4
  • Enkel / dubbel piston: Remsysteem met 1 circuit
  • Conditie:  Geheel nieuw
1206 LPR hoofdremcilinder auto kopen
LPR | 1206
23,36 €
Conditie:  Geheel nieuw