Hoofdremcilinder voor jouw auto
Hoofdrem, cilinder Voor Top automodellen
- Hoofdrem, cilinder VOLKSWAGEN GOLF
- Hoofdrem, cilinder BMW 3-serie
- Hoofdremcilinder VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Hoofdrem, cilinder OPEL ASTRA
- Hoofdrem, cilinder VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Hoofdremcilinder FORD FOCUS
- AUDI A4
- Hoofdrem, cilinder OPEL CORSA
- Hoofdrem, cilinder MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Hoofdremcilinder AUDI A3
- FORD FIESTA
- Hoofdrem, cilinder BMW 1-serie
- Hoofdrem, cilinder VOLKSWAGEN PASSAT
- Hoofdremcilinder RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Hoofdrem, cilinder SEAT IBIZA
- Hoofdrem, cilinder SEAT LEON
- Hoofdremcilinder TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Hoofdremcilinder defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Begin van het hydraulische remsysteem: de hoofdremcilinder
De hoofdremcilinder is een centraal onderdeel van het remsysteem. Hij zet de mechanische kracht van het rempedaal en de pneumatische kracht van de rembekrachtiger in hydraulische kracht om. Deze wordt zonder verder verlies aan de wielremcilinders van de afzonderlijke wielen overgedragen. Valt een hoofdremcilinder uit, is de gehele reminstallatie in gevaar.
Constructie van een hoofdremcilinder
Een hoofdremcilinder is een massief stalen onderdeel met een zuigerstang. Van binnen is hij voorzien van vijf boorgaten: een daarvan neemt de zuigerstang op en laat deze in de cilinder bewegen. Vier gaten lopen zijwaarts via buitenschroefdraden af. De remleidingen lopen er doorheen. Eén of twee andere gaten aan de bovenkant zijn voor het compensatievat van de remvloeistof bedoeld. Het compensatievat kan losgemaakt worden en apart zijn aangebracht dan wel vast aan de hoofdremcilinder zitten. Tussen de zuigerstang en de buis van de hoofdremcilinder bevinden zich meerdere dichtingsringen. Deze vormen de zwakke plek van dit onderdeel.
Functie van een hoofdremcilinder
De hoofdremcilinder zit stevig vastgeschroefd in de motorruimte. Zijn zuigerstang is met de rembekrachtiger verbonden. Hij wordt met een kracht van ca. 2 bar bij het bedienen van de rem in de hoofdremcilinder gedrukt. Daarbij komt de hydraulische vloeistof onder druk te staan. Deze druk wordt nagenoeg zonder drukverlies aan de afzonderlijke wielremcilinders overgebracht. Dit functioneert zolang als er geen gas, lucht of water bij de remolie kan komen.
Defecten aan de hoofdremcilinder
Een hoofdremcilinder heeft eigenlijk slechts één zwakke plek: de dichtingen tussen zuigerstang en binnenwand van de remcilinder. Wanneer die het laten afweten, kan de hydraulische olie zijwaarts eruitlekken. Dat is te merken aan de remdruk die duidelijk minder wordt. Ook moet de rem bij bediening min of meer worden "opgepompt". Al bij al is de rijveiligheid van een auto met defecte hoofdremcilinder niet langer gegarandeerd. Hij moet zo snel mogelijk worden vervangen.
Reparatie van de hoofdremcilinder
Vroeger was het gebruikelijk om een hoofdremcilinder door vervanging van dichtingen te repareren. Theoretisch is dit nog steeds mogelijk. Omwille van de garantie en de gunstige prijzen van dit vervangingsonderdeel wordt de hoofdremclinder tegenwoordig standaard compleet vervangen. Een remcilinder vervangen is altijd enigszins riskant: er bestaat altijd het gevaar dat lucht in de remleiding binnendringt. Daarom raden wij voor de vervanging van dit component het volgende aan:
- Controleer met behulp van een teststrookje het watergehalte in de remolie. Wanneer dit de grenswaarde nadert, tapt u de remolie volledig af, vervangt u de cilinder en vult u het remsysteem met verse remvloeistof. Zo heeft u een veilige en volledige reparatie uitgevoerd. Vergeet echter niet, het remsysteem na de reparatie te ontluchten.
De vervanging van de hoofdremcilinder zelf is heel eenvoudig:
- De vier aangesloten remleidingen worden erafgeschroefd. Dan wordt de hoofdremcilinder van zijn montageplaat afgeschroefd. Vervolgens kan hij uit de rembekrachtiger worden getrokken. Eventueel is hier nog een splitpen of een extra moer ter beveiliging aangebracht. De demontage is echter heel makkelijk en kan door iedereen met simpel gereedschap worden uitgevoerd.
Wij raden aan, het compensatievat tegelijkertijd met de hoofdremcilinder te vervangen. Zo beschikt u altijd over een nieuwe eenheid en hoeft u zich geen zorgen over barsten of lekken van deze componenten te maken. Bij het afschroeven van de remleidingen en e ontluchting van het remsysteem heeft u de ideale gelegenheid de leidingen en slangen nauwkeurig te inspecteren. De leidingen moeten vrij van roest zijn. De slangen mogen niet broos of poreus zijn. Ook eventuele bijtsporen van marters zijn aan deze belangrijke onderdelen te vinden. De "bellen" zijn weliswaar zelden geworden, maar komen bij goedkope remslangen nog wel eens voor. Ook hier moet altijd alles worden vervangen wat er verdacht uitziet. Anders is zelfs de beste hoofdremcilinder nutteloos.
Kosten van een nieuwe hoofdremcilinder
Een hoofdcilinder is een veiligheidsrelevant onderdeel dat uitsluitend in de beste kwaliteit mag worden geïnstalleerd. Minderwaardige producten van onbekende fabrikanten vormen altijd een hoog risico. De kosten vanaf ca. 50 euro voor een hoogwaardige hoofdremcilinder van een merkfabrikant zijn echter in geen enkel opzicht te hoog.