00#
31-8899

Drukaccumulator (veerbol) voor uw voertuig

Voertuig selecteren
Zoeken
Drukaccumulator (veerbol) - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Drukaccumulator (veerbol) van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Drukaccumulator (veerbol)
  • FEBI BILSTEIN Drukaccumulator (veerbol)
  • ATE Drukaccumulator (veerbol)
  • MONROE Drukaccumulator (veerbol)
  • TRW Drukaccumulator (veerbol)
  • SWAG Drukaccumulator (veerbol)
  • METZGER Drukaccumulator (veerbol)
  • HELLA Drukaccumulator (veerbol)
  • Koop hier aan de beste prijs LEMFÖRDER Drukaccumulator (veerbol)
  • Koop hier aan de beste prijs MEAT & DORIA Drukaccumulator (veerbol)
  • Koop hier aan de beste prijs VEMO Drukaccumulator (veerbol)
  • Koop hier aan de beste prijs OPTIMAL Drukaccumulator (veerbol)
  • Koop hier aan de beste prijs Magnum Technology Drukaccumulator (veerbol)
  • Koop hier aan de beste prijs TEXTAR Drukaccumulator (veerbol)
  • Koop hier aan de beste prijs CORTECO Drukaccumulator (veerbol)
  • Koop hier aan de beste prijs TRISCAN Drukaccumulator (veerbol)
  • MEYLE
  • SPIDAN
  • EIBACH
  • HERTH+BUSS ELPARTS

Drukaccumulator (veerbol) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Remmen met nieuw comfort

Het drukreservoir is een onderdeel, dat in moderne remsystemen voor wagens met een hoog vermogen wordt gebruikt. Dit onderdeel behoort tot de elektro-hydraulische remsystemen. Zij zijn de verder ontwikkelde versie van de conventionele remsystemen. Het is bewezen dat elektro-hydraulische remmen meer veiligheid en comfort bieden. Zij worden ook wel SBC-remmen genoemd en maken in tegenstelling tot de conventionele hydraulische remsystemen een remwegverkorting van tot wel 22% mogelijk. Dit gebeurt dankzij de elektronische ondersteuning in het remsysteem. Deze breidt het conventionele remsysteem met tal van extra componenten uit. Het gebruik van SBC-remmen is tot nu toe uitsluitend bij wagens uit de bovenklasse en hoogpresterende sportwagens mogelijk.

Altijd druk, wanneer u het nodig heeft

Het drukreservoir heeft de volledige remdruk van een remsysteem in reserve. Het betreft een gesloten tank die met ongevaarlijk stikstof is gevuld. Voor het geval dat het remsysteem vanwege een fout in de elektronica uitvalt, opent een klep aan de tank en een eenmalige noodremhandeling kan worden uitgevoerd. Het SBC-remsysteem werkt volledig elektronisch via een sensomotorisch systeem dat sterk van het conventionele remsysteem verschilt. Weliswaar "voelt" een elektro-hydraulische rem precies zo als een conventioneel, puur hydraulisch remsysteem. De gevoelde tegendruk aan het rempedaal is echter een simulatie. Met de daadwerkelijk uitgevoerde krachtoverbrenging heeft dit niets meer te maken. Normaal gezien geeft dit niet. Wanneer echter het ABS-systeem in werking treedt, worden de trillende bewegingen van de voorwielen niet meer op het rempedaal overgebracht. Bij wagens met ABS maar zonder SBC komt het bij het in werking treden van het ABS vaak tot een schrikreactie bij de bestuurder. Dankzij het SBC blijft de remhandeling ook bij geactiveerde ABS altijd gelijkmatig en beheersbaar.

Defecten aan het drukreservoir

De druktank voor de rem gaat in de regel niet kapot. Steenslag kan krassen veroorzaken, die op hun beurt weer tot roestplekken kunnen leiden. In het ergste geval roest de plek door, hetgeen de tank onbruikbaar maakt. Is een druktank zodanig beschadigd dat hij moet worden vervangen, is dat ook geen probleem. Het onderdeel is heel toegankelijk en slechts met een paar schroeven en drukleidingen met de wagen en het remsysteem verbonden. De eigenlijke zwakke plek van de druktank zijn de dichtingen. Stikstof is een licht en heel vluchtig gas. Wanneer dit door een lek verdwijnt, valt de werking van de druktank volledig uit. In dit geval kan de druktank dan wel bij een specialist ingeleverd en gerepareerd worden. De lage prijzen voor vervangingsonderdelen maken echter een complete vervanging van de druktank tot een wezenlijk zinvollere maatregel. Met ver onder de 200 euro is het drukreservoir een echt voordelig vervangingsonderdeel. Dit geldt echter niet voor het gehele elektro-hydraulische remsysteem.

Voorzichtig bij noodloop

Een complex systeem als een elektro-hydraulisch remsysteem kan enkel met uitgesproken regelsoftware worden bediend. Dit ontvangt talrijke gegevens van de diverse sensoren. Bovendien berekent de software ook voortdurend de ouderdom van de verschillende componenten. Berekent de software bijvoorbeeld het einde van de levensduur van de SBC-drukregelklep, legt hij via de noodloop de hele auto lam. Hetzelfde geldt voor het drukreservoir. Daar komt nog eens bij, dat werkzaamheden aan een SBC-reminstallatie vanwege zijn complexiteit sterk van het onderhoud van conventionele hydraulische remsystemen verschillen. Onprofessionele reparatiepogingen door doe-het-zelvers kunnen hier snel tot zware verwondingen leiden omdat in het SBC-remsysteem een hoge druk wordt opgebouwd en opgeslagen. Ook moeten na montage veel instellingen aan de software worden uitgevoerd. Het nodige gereedschap hiervoor is normaal gezien enkel in een vakgarage te vinden.

Druktank bij vrachtwagens

Anders dan bij de personenwagen zijn bij vrachtwagens al decennialang gedeeltelijk pneumatische remsystemen in gebruik. Om de remmen van voldoende druk te voorzien, wordt hier dus traditioneel een grote drukgastank ingebouwd. Met tot 30 liter vermogen zijn deze vaten met hun grote volume ook alleen voor vrachtwagens geschikt. Sinds enkele jaren worden deze druktanks uit roestvrij aluminium vervaardigd. Daarmee zijn ze onderhoudsarm en zeer veilig geworden.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Veerbol
Drukaccumulator FEBI BILSTEIN 26674
  • Druk (bar): 30
  • Kleur: Groen
  • Inhoud [liter]: 0,4
  • Inbouwplaats: Achteras links, Achteras rechts
  • Gewicht (kg): 1,650
  • Let op de serviceinformatie
  • Conditie:  Geheel nieuw
Drukaccumulator 26674 goedkoop in originele kwaliteit
FEBI BILSTEIN | 26674
58,56 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbol
Drukaccumulator (veerbol) SUPLEX 75002
  • Schroefdraadmaat: M 36 x 1.5
  • Druk (bar): 75
  • Inhoud [liter]: 0,5
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Veersoort: voor voertuigen met hydro-pneumatische vering
  • Kenletter: CD4
  • aanvullende informatie: bol
  • Conditie:  Geheel nieuw
Drukaccumulator (veerbol) 75002 goedkoop in originele kwaliteit
SUPLEX | 75002
65,57 €
Conditie:  Geheel nieuw
Retourleiding, schokbr...
Drukaccumulator Metalcaucho 02867
  • Lengte [mm]: 350
  • Gewicht (kg): 0,073
  • Gewicht [g]: 73
  • Conditie:  Geheel nieuw
Drukaccumulator 02867 goedkoop in originele kwaliteit
Metalcaucho | 02867
11,35 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbol
Drukaccumulator (veerbol) SUPLEX 75047
  • Schroefdraadmaat: M 36 x 1.5
  • Druk (bar): 40
  • Inhoud [liter]: 0,5
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Veersoort: voor voertuigen met hydro-pneumatische vering
  • Chassis: voor voertuigen met comfortonderstel
  • Kenletter: CD4, B(PDF)
  • aanvullende informatie: bol
  • Conditie:  Geheel nieuw
Drukaccumulator (veerbol) 75047 goedkoop in originele kwaliteit
SUPLEX | 75047
65,57 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbol
Drukaccumulator SUPLEX 75133
  • Schroefdraadmaat: M 36 x 1.5
  • Inhoud [liter]: 0,385
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Veersoort: voor voertuigen met hydro-pneumatische vering
  • Chassis: voor voertuigen met comfortonderstel
  • Kenletter: CD1, A(PDF)
  • aanvullende informatie: bol
  • Conditie:  Geheel nieuw
Drukaccumulator 75133 goedkoop in originele kwaliteit
SUPLEX | 75133
95,27 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbol
Drukaccumulator (veerbol) CORTECO 21653072
  • Gewicht (kg): 1,60
  • Conditie:  Geheel nieuw
Drukaccumulator (veerbol) 21653072 goedkoop in originele kwaliteit
CORTECO | 21653072
130,19 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbol
Drukaccumulator FEBI BILSTEIN 03276
  • Druk (bar): 23
  • Inhoud [liter]: 0,5
  • Inbouwplaats: Achter
  • Gewicht (kg): 1,94
  • Uitvoering: voor voertuigen zonder niveauregeling, voor voertuigen met niveauregeling
  • Let op de serviceinformatie
  • Maat van inwendige schroefdraad: M12 x 1,5, M10 x 1
  • Conditie:  Geheel nieuw
Drukaccumulator 03276 goedkoop in originele kwaliteit
FEBI BILSTEIN | 03276
107,82 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbol
Drukaccumulator (veerbol) FEBI BILSTEIN 23793
  • Druk (bar): 50
  • Inhoud [liter]: 0,4
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Gewicht (kg): 1,650
  • Let op de serviceinformatie
  • Conditie:  Geheel nieuw
Drukaccumulator (veerbol) 23793 goedkoop in originele kwaliteit
FEBI BILSTEIN | 23793
47,90 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbol
Drukaccumulator FEBI BILSTEIN 22525
  • Druk (bar): 45
  • Inhoud [liter]: 0,45
  • Inbouwplaats: Vooras, Aan beide zijden
  • Gewicht (kg): 1,65
  • Let op de serviceinformatie
  • Conditie:  Geheel nieuw
Drukaccumulator 22525 goedkoop in originele kwaliteit
FEBI BILSTEIN | 22525
52,38 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbol
Drukaccumulator (veerbol) CORTECO 80001406
  • Inbouwplaats: Vooras, Achteras
  • Conditie:  Geheel nieuw
Drukaccumulator (veerbol) 80001406 goedkoop in originele kwaliteit
CORTECO | 80001406
179,81 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbol
Drukaccumulator SUPLEX 75119
  • Schroefdraadmaat: M 36 x 1.5
  • Druk (bar): 31
  • Inhoud [liter]: 0,385
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Veersoort: voor voertuigen met hydro-pneumatische vering
  • Kenletter: CD1
  • aanvullende informatie: bol
  • Conditie:  Geheel nieuw
Drukaccumulator 75119 goedkoop in originele kwaliteit
SUPLEX | 75119
97,79 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbol
Drukaccumulator (veerbol) FEBI BILSTEIN 22496
  • Druk (bar): 30
  • Inhoud [liter]: 0,4
  • Inbouwplaats: Achteras, Aan beide zijden
  • Gewicht (kg): 1,65
  • Let op de serviceinformatie
  • Conditie:  Geheel nieuw
Drukaccumulator (veerbol) 22496 goedkoop in originele kwaliteit
FEBI BILSTEIN | 22496
52,12 €
Conditie:  Geheel nieuw