Drukaccumulator (veerbol) voor jouw auto

Drukaccumulator Voor Top automodellen
- Drukaccumulator (veerbol) VOLKSWAGEN GOLF
- Drukaccumulator (veerbol) BMW 3-serie
- Drukaccumulator VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Drukaccumulator (veerbol) OPEL ASTRA
- Drukaccumulator (veerbol) VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Drukaccumulator FORD FOCUS
- AUDI A4
- Drukaccumulator (veerbol) OPEL CORSA
- Drukaccumulator (veerbol) MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Drukaccumulator AUDI A3
- FORD FIESTA
- Drukaccumulator (veerbol) BMW 1-serie
- Drukaccumulator (veerbol) VOLKSWAGEN PASSAT
- Drukaccumulator RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Drukaccumulator (veerbol) SEAT IBIZA
- Drukaccumulator (veerbol) SEAT LEON
- Drukaccumulator TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Drukaccumulator (veerbol) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Remmen met nieuw comfort
Het drukreservoir is een onderdeel, dat in moderne remsystemen voor wagens met een hoog vermogen wordt gebruikt. Dit onderdeel behoort tot de elektro-hydraulische remsystemen. Zij zijn de verder ontwikkelde versie van de conventionele remsystemen. Het is bewezen dat elektro-hydraulische remmen meer veiligheid en comfort bieden. Zij worden ook wel SBC-remmen genoemd en maken in tegenstelling tot de conventionele hydraulische remsystemen een remwegverkorting van tot wel 22% mogelijk. Dit gebeurt dankzij de elektronische ondersteuning in het remsysteem. Deze breidt het conventionele remsysteem met tal van extra componenten uit. Het gebruik van SBC-remmen is tot nu toe uitsluitend bij wagens uit de bovenklasse en hoogpresterende sportwagens mogelijk.
Altijd druk, wanneer u het nodig heeft
Het drukreservoir heeft de volledige remdruk van een remsysteem in reserve. Het betreft een gesloten tank die met ongevaarlijk stikstof is gevuld. Voor het geval dat het remsysteem vanwege een fout in de elektronica uitvalt, opent een klep aan de tank en een eenmalige noodremhandeling kan worden uitgevoerd. Het SBC-remsysteem werkt volledig elektronisch via een sensomotorisch systeem dat sterk van het conventionele remsysteem verschilt. Weliswaar "voelt" een elektro-hydraulische rem precies zo als een conventioneel, puur hydraulisch remsysteem. De gevoelde tegendruk aan het rempedaal is echter een simulatie. Met de daadwerkelijk uitgevoerde krachtoverbrenging heeft dit niets meer te maken. Normaal gezien geeft dit niet. Wanneer echter het ABS-systeem in werking treedt, worden de trillende bewegingen van de voorwielen niet meer op het rempedaal overgebracht. Bij wagens met ABS maar zonder SBC komt het bij het in werking treden van het ABS vaak tot een schrikreactie bij de bestuurder. Dankzij het SBC blijft de remhandeling ook bij geactiveerde ABS altijd gelijkmatig en beheersbaar.
Defecten aan het drukreservoir
De druktank voor de rem gaat in de regel niet kapot. Steenslag kan krassen veroorzaken, die op hun beurt weer tot roestplekken kunnen leiden. In het ergste geval roest de plek door, hetgeen de tank onbruikbaar maakt. Is een druktank zodanig beschadigd dat hij moet worden vervangen, is dat ook geen probleem. Het onderdeel is heel toegankelijk en slechts met een paar schroeven en drukleidingen met de wagen en het remsysteem verbonden. De eigenlijke zwakke plek van de druktank zijn de dichtingen. Stikstof is een licht en heel vluchtig gas. Wanneer dit door een lek verdwijnt, valt de werking van de druktank volledig uit. In dit geval kan de druktank dan wel bij een specialist ingeleverd en gerepareerd worden. De lage prijzen voor vervangingsonderdelen maken echter een complete vervanging van de druktank tot een wezenlijk zinvollere maatregel. Met ver onder de 200 euro is het drukreservoir een echt voordelig vervangingsonderdeel. Dit geldt echter niet voor het gehele elektro-hydraulische remsysteem.
Voorzichtig bij noodloop
Een complex systeem als een elektro-hydraulisch remsysteem kan enkel met uitgesproken regelsoftware worden bediend. Dit ontvangt talrijke gegevens van de diverse sensoren. Bovendien berekent de software ook voortdurend de ouderdom van de verschillende componenten. Berekent de software bijvoorbeeld het einde van de levensduur van de SBC-drukregelklep, legt hij via de noodloop de hele auto lam. Hetzelfde geldt voor het drukreservoir. Daar komt nog eens bij, dat werkzaamheden aan een SBC-reminstallatie vanwege zijn complexiteit sterk van het onderhoud van conventionele hydraulische remsystemen verschillen. Onprofessionele reparatiepogingen door doe-het-zelvers kunnen hier snel tot zware verwondingen leiden omdat in het SBC-remsysteem een hoge druk wordt opgebouwd en opgeslagen. Ook moeten na montage veel instellingen aan de software worden uitgevoerd. Het nodige gereedschap hiervoor is normaal gezien enkel in een vakgarage te vinden.
Druktank bij vrachtwagens
Anders dan bij de personenwagen zijn bij vrachtwagens al decennialang gedeeltelijk pneumatische remsystemen in gebruik. Om de remmen van voldoende druk te voorzien, wordt hier dus traditioneel een grote drukgastank ingebouwd. Met tot 30 liter vermogen zijn deze vaten met hun grote volume ook alleen voor vrachtwagens geschikt. Sinds enkele jaren worden deze druktanks uit roestvrij aluminium vervaardigd. Daarmee zijn ze onderhoudsarm en zeer veilig geworden.