Remlichtschakelaar voor jouw auto
Remlichtschakelaar Voor Top automodellen
- Remlichtschakelaar VOLKSWAGEN GOLF
- Remlichtschakelaar BMW 3-serie
- Remlichtschakelaar VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Remlichtschakelaar OPEL ASTRA
- Remlichtschakelaar VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Remlichtschakelaar FORD FOCUS
- AUDI A4
- Remlichtschakelaar MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Remlichtschakelaar OPEL CORSA
- Remlichtschakelaar AUDI A3
- FORD FIESTA
- Remlichtschakelaar BMW 1-serie
- Remlichtschakelaar VOLKSWAGEN PASSAT
- Remlichtschakelaar MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Remlichtschakelaar SEAT IBIZA
- Remlichtschakelaar SEAT LEON
- Remlichtschakelaar AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Remlichtschakelaar defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Verborgen, doch van levensbelang: de remlichtschakelaar
De remlichtschakelaar is een technisch eenvoudig onderdeel van grote betekenis. Altijd moet hij absoluut betrouwbaar functioneren zodat de werking van de remlichten aan de achterkant in ieder geval voor wat de schakelaar betreft te allen tijde is gegarandeerd. Alhoewel deze onderdelen het een autoleven lang zouden moeten uithouden, is een occasionele check-up de moeite waard. Hier leest u alles, wat u over de remlichtschakelaar dient te weten.
Het belangrijkste lichtsignaal aan de auto
Weten, wanneer de wagen vóór u afremt, is in elke rijsituatie uiterst belangrijk. Omwille van de perspectiefverschuiving ziet u het stoppen van de wagen vóór u niet meteen. Daarom werd het remlicht uitgevonden. Zijn belang wordt onderstreept door het feit dat internationaal de installatie van twee en sinds ca. 10 jaar zelfs drie remlichten vereist is. Sinds de gloeilampen van het remlicht steeds vaker door moderne LED-verlichting wordt vervangen, is de betrouwbaarheid van het remlicht aanzienlijk verhoogd. Wie tegenwoordig het uitvallen van een remlicht opmerkt, doet er verstandig aan, de lamp door dit moderne alternatief te vervangen. Het is veel betrouwbaarder, duurzamer en heeft een kortere responstijd.
De remlichtschakelaar vinden
De remlichtschakelaar wordt automatisch bij het bedienen van de rem in werking gezet. Het is geen drukschakelaar, maar een trekschakelaar. Dit moet verhinderen, dat de schakelaar, wanneer hij door vuil verstopt raakt, gaat klemmen en de lichten permanent laat branden. Hij zit bij elke auto in de directe nabijheid van het rempedaal. Altijd is hij met een veer of een kleine draad met het pedaal verbonden. Volgt u deze verbinding, komt u bij de remlichtschakelaar. Hij is bij de meeste auto's met een eenvoudige schroefverbinding aan een steunplaat bevestigd, die op zijn beurt met de carrosserie is verbonden.
Remlichtschakelaar vervangen
Het zou tot de dagelijkse routine moeten behoren, achterwaarts tot vóór een muur of de garagepoort te rijden en met een druk op de rem de werking van het remlicht te controleren. De reflecties op de muur moeten zo sterk zijn, dat het functioneren van dit veiligheidssysteem door de bestuurder zelf kan worden gecheckt. Wanneer slechts één remlicht brandt, is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de niet-brandende lamp kapot en moet deze worden vervangen.
Blijven echter beide gloeilampen uit, alhoewel zij het kort voordien nog deden, is zeker iets tussen pedaal en verlichting niet in orde.
Systematisch handelen
De demontage van een remlichtschakelaar is niet moeilijk, doch u moet daarvoor in de voetenruimte van de passagierscabine zitten rommelen. Het is daarom verstandiger, eerst met de makkelijker bereikbare foutbronnen te beginnen. Dat betreft in dit geval als eerste de lampen van het remlicht. Het is onwaarschijnlijk, doch mogelijk dat beide gelijktijdig doorgebrand zijn. Kan men dit uitsluiten, loont een blik op de zekering, die tot de remlichtschakelkring hoort. Het probleem is echter met een vervanging van de zekering niet verholpen. Er moet een reden zijn, waarom de zekering doorbrandde. Dit is meestal een te grote weerstand in de remlichtschakelaar.
Vervangen of repareren?
Een remlichtschakelaar is een eenvoudige trekschakelaar met een terugstelveer. Bij het remmen wordt een contact gesloten, bij het loslaten van het pedaal wordt het contact weer geopend en de remlichten gaan weer uit. Hier kunnen de volgende defecten optreden:
- De bevestiging van de remlichtschakelaar is losgeraakt
- De verbindingsdraad /-veer is uitgerekt of gebroken
- De stekkers van de kabels zijn verroest of los
- De schakelaar is van binnen verroest
- De geleidebus is vuil en de schakelaar klemt
- De behuizing vertoont barsten
Remlichtschakelaars zijn eenvoudige onderdelen, die eventueel uit elkaar kunnen worden gehaald en gereinigd. Niettemin worden reparatiepogingen aan dit belangrijke onderdeel afgeraden. De vervangingsonderdelen zijn zo goedkoop, dat het knutselen aan een oude remlichtschakelaar eenvoudigweg niet de moeite loont. De meest goedkope modellen beginnen al bij ca. 5 euro. Meer dan 19 euro kost een remlichtschakelaar van een merkfabrikant slechts in uitzonderingsgevallen. Experimenten zijn daarom de moeite niet waard. Ook de keuze van al te goedkope aanbiedingen van onbekende fabrikanten is bij dit belangrijke onderdeel niet zinvol.
Wanneer de remlichten ondanks vervanging van de remlichtschakelaar het nog altijd niet doen, is de meest waarschijnlijke oorzaak een kabelbreuk. Dit kan door systematisch zoeken worden vastgesteld en meestal heel makkelijk worden verholpen.