Rembekrachtiger voor jouw auto
Rembekrachtiger Voor Top automodellen
- Rembekrachtiger VOLKSWAGEN GOLF
- Rembekrachtiger BMW 3-serie
- Rembekrachtiger VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Rembekrachtiger OPEL ASTRA
- Rembekrachtiger VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Rembekrachtiger FORD FOCUS
- AUDI A4
- Rembekrachtiger MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Rembekrachtiger OPEL CORSA
- Rembekrachtiger AUDI A3
- FORD FIESTA
- Rembekrachtiger BMW 1-serie
- Rembekrachtiger VOLKSWAGEN PASSAT
- Rembekrachtiger MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Rembekrachtiger SEAT IBIZA
- Rembekrachtiger SEAT LEON
- Rembekrachtiger AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Rembekrachtiger defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Remmen met luchtdruk: de rembekrachtiger
De rembekrachtiger maakt gebruik van pneumatische principes en verhoogt de druk die op het rempedaal wordt uitgeoefend bij een remmanoeuvre. De normale luchtdruk wordt gebruikt om een vacuüm te genereren. Vervanging van de rembekrachtiger betekent enig werk, maar is in technisch opzicht niet al te gecompliceerd.
De truuk met het vacuüm
Om te begrijpen hoe de rembekrachtiging werkt, helpt een simpele truuk: wanneer de wagen bergaf rijdt met uitgeschakelde motor, doet de rembekrachtiging het niet. Remmen is aanzienlijk zwaarder omdat het pedaal meer weerstand opbouwt. De rembekrachtiger maakt gebruik van de normale luchtdruk om de druk op de hoofdremcilinder op te voeren door het genereren van een vacuüm. De achterliggende technologie is tamelijk ingewikkeld maar wordt al decennia lang succesvol toegepast.
Positie en constructie van de rembekrachtiger
De rembekrachtiger (rembekrachtiging) is bevestigd aan het schot tussen motor en interieur aan de kant van de bestuurder. Het onderdeel is heel makkelijk te vinden. Het is de grote, zwarte doos met de hoofdcilinder erop geschroefd. De rembekrachtiger is met het rempedaal via een drukstang verbonden, die in de passagierscabine steekt. Een essentiële functie van de rembekrachtiging is de handhaving van het vacuüm. De grote vacuümruimte moet hiervoor permanent leeggezogen worden. Hier komen verschillende technieken aan te pas. Meestal wordt de motor hiervoor ingezet. Soms nemen aparte pompen deze taak op zich. Deze worden over het algemeen door een riemaandrijving van de motor aangedreven. Auto's met dieselmotoren hebben vaak aparte pompen aangezien dit motortype niet optimaal geschikt is voor het genereren van vacuüm.
Defecten van de rembekrachtiger
Een defecte rembekrachtiger laat zich al heel gauw opmerken. De weerstand van het rempedaal is plotseling veel hoger. De auto stoppen is niet meteen nodig, alhoewel er nu wel langzaam in de richting van de dichtstbijzijnde garage moet worden gereden. De remfunctie is niet beïnvloed door de uitgevallen rembekrachtiging, maar de bestuurder moet wel veel meer kracht zetten om het gewenste effect te bereiken. Mogelijke oorzaken voor een defecte rembekrachtiging:
- de vacuümslang is losgeraakt
- de vacuümpomp doet het niet
- verstopte interieurfilter
- verroeste behuizing
- defect intern membraan
- mankement van de kleppen en stangen.
Symptomen zoals een fluitend of piepend geluid tijdens het remmen kunnen zich voordoen. Drukverlies wordt duidelijk merkbaar.
Reparatie van de rembekrachtiger
Reparatie van de rembekrachtiging is veel werk en niet echt een optie voor de technische leek. Het onderdeel bestaat uit verschillende afzonderlijke componenten die aan elkaar zijn gelast of geplakt. In geval van nood kan een roestgat in de behuizing worden gelast. Dit is echter geen permanente oplossing. De echte oplossing is vervanging van het gehele onderdeel door een nieuwe rembekrachtiger. Dit betekent wel wat werk maar is relatief makkelijk. De rembekrachtiger zit met twee bouten aan het tussenschot bevestigd. Aan de andere kant zit hij tevens met twee bouten aan de hoofdcilinder vast. Er bestaat een mechanische verbinding tussen deze onderdelen. De remleidingen die de hoofdremcilinder verbinden zijn stijf en daarom moeten beide onderdelen worden verwijderd. De beste handelswijze is:
- 1. remvloeistof aftappen
2. rempedaal van de stang losmaken
3. de remleidingen van de hoofdremcilinder losmaken
4. de rembekrachtiger losschroeven
5. rembekrachtiger en hoofdremcilinder verwijderen
6. hoofdremcilinder en rembekrachtiger van elkaar scheiden na hun gezamenlijke verwijdering
Deze procedure bespaart een hoop lastig werk en is meteen een perfecte gelegenheid voor groot onderhoud aan de hoofdremcilinder en verversing van de remvloeistof. Kosten voor een reparatieset voor de hoofdremcilinder beginnen bij 10 EUR en daarom moet van deze gelegenheid gebruik worden gemaakt. Makkelijker dan dit wordt het niet. Na groot onderhoud van de hoofdremcilinder vormt de verversing van remvloeistof helemaal geen probleem. Denk aan de goede volgorde: verversing van de remvloeistof kan schade toebrengen aan de interne pakkingen. Daarom: eerst groot onderhoud of vervanging van de hoofdremcilinder en vervolgens verversing van de remvloeistof.
Kosten voor een nieuwe rembekrachtiger
Een hoogwaardige rembekrachtiger van merkkwaliteit (bijv. ATE) kost ca. 100 EUR.