Het spatbord is een deel van de voorkant van de carrosserie. Het bedenkt de wielkasten van de stuuras en gaat vloeiend in motorkap en wagenfront over. Het prettige van het spatbord is zijn eenvoudige vervanging. In geval van roest, deuken of diepe krassen gaat vervanging van het spatbord meestal sneller dan uitdeuken, plamuren of lassen. Lees in deze tekst alles wat u over de vervanging van het spatbord moet weten.
Wat er allemaal zoal aan het spatbord knaagt
Als onderdeel van de buitenkant is het spatbord permanent aan de elementen blootgesteld. Daar komt nog eens bij dat het spatbord in de buurt van de wielen zit. Opspattend water en steenslag treffen permanent het onderste uiteinde van deze metaalplaat.
Daarom begint roest meestal hier. Bovendien wordt het voorste spatbord vaak bij het manoeuvreren in krappe parkeergarages beschadigd. De steeds groter wordende auto’s komen in oudere parkeergarages qua plaats aan hun grenzen. Daar blijven brede sedans, SUV’s of terreinwagens al gauw aan een paal hangen.
Een gedeukt, verroest of gekrast spatbord is op zich niets ernstigs. Het doet het uiterlijk van de auto echter geen goed. In tegenstelling tot de vastgelaste zijpanelen van de achterste carrosserie hebben spatborden geen dragende functie.
Ze zitten gewoon aan het chassis vastgeschroefd en kunnen net zo makkelijk worden vervangen.
Let op de kleur!
Ook al is de vervanging van een spatbord bepaald eenvoudig, er zit een addertje onder het gras: de kleur. Een afwijkend spatbord valt aan een auto van één kleur meteen op en vermindert de waarde. Het is daarom de moeite waard, bij het zoeken naar een vervangingsonderdeel alle tijd te nemen. Met een beetje speurwerk zijn er zeker spatborden in exact dezelfde kleur te vinden.
Bij het zoeken naar een spatbord in de passende kleur is precisie heel belangrijk. Groen is niet altijd groen. Achter elke basiskleur schuilen honderden tot duizenden kleurnuances. Wanneer het onderdeel niet in precies dezelfde kleurcode gelakt is, valt het verschil na montage meteen op.
De kleurcode van een auto staat in het autoboekje of op een opvallende plaats ergens op de wagen. Die plaats verschilt afhankelijk van type. Om aan de weet te komen waar de kleurcode van de auto staat, is een telefoontje met de dichtstbijzijnde tweedehandsdealer of een garage van het betreffende merk wellicht handig.
Het internet biedt internationale mogelijkheden voor het vinden van het passende onderdeel, hetgeen wellicht beter is dan de aanschaf van een nieuw vervangingsonderdeel om het daarna passend af te moeten lakken.
![]() Spatbord voor/achter ⇒ Beste prijsnu vanaf 20,11 €Naar de winkel ⇒ |
Nieuw of tweedehands?
Bij een oudere auto is de installatie van een onbeschadigd en qua kleur passend spatbord veel beter dan montage van een nieuw onderdeel. Nieuwe spatborden brengen een reeks nadelen met zich mee:
– pasprecisie – lakwerk – materiaalkwaliteit |
Met name onder fabrikanten van metalen beplating zitten veel zwarte schapen. Aanvankelijk is de koper blij met een sensationeel goedkoop vervangingsonderdeel. Wanneer hij echter aan het monteren slaat, volgt al snel de ontnuchtering: afstandsmaten kloppen niet, schroefgaten passen niet, het paneel komt verroest bij de klant aan en het metaal is zo dun als blik.
Wie dus een nieuw spatbord wil installeren, moet absoluut een betrouwbare handelaar in de arm nemen en zich van merkkwaliteit of OEM-kwaliteit verzekeren. Ander wordt de op zich makkelijke reparatie tot een frustrerende zaak.
Vanuit de fabriek worden spatborden als vervangingsonderdeel meestal in zwarte grondverf afgeleverd. Dit betekent dat de plaat nog moet worden afgelakt. Hier raden wij af, het met spuitbussen zelf te proberen. Het verschil zal altijd te zien zijn. Maar ook wanneer een spatbord professioneel wordt gelakt, zal het na installatie opvallen.
Het blinkende, krasvrije, versgelakte spatbord laat dan pas echt zien, in welke toestand de rest van de wagen zich bevindt. Wie dus absoluut een nieuw onderdeel aan zijn auto wil, kan na montage op uren van polijstwerk rekenen om de glans en de kleur van het vervangingsonderdeel op de rest van de carrosserie af te stemmen.
Een tweedehands spatbord in precies dezelfde kleur brengt echter OEM-kwaliteit en perfecte pasprecisie met zich mee. Ook zijn de verouderingsverschijnselen eerder van voordeel voor reparatie van een gebruikte auto. Met een qua kleur passend en zich in ordentelijke toestand bevindend spatbord verkrijgt u daarom de beste resultaten. Achteraf is niets meer van de reparatie te zien.
Spatbord vervangen – stap voor stap
Voor de vervanging van een spatbord moet 2 – 3 uur tijd worden ingepland. U heeft nodig:
– een steeksleutelset |
Voorbereiding: de auto wordt geparkeerd en de motorkap geopend.
1. Grille verwijderen
Eerst wordt de radiateurgrille verwijderd. Dit is nodig omdat daarna de bumper eraf moet. De grille is doorgaans met een reeks kruiskopschroeven aan de carrosserie bevestigd.
2. Bumper demonteren
Vervolgens wordt de complete bumper gedemonteerd. Daarvoor zijn rondom een reeks clips en schroeven aangebracht. De gedemonteerde bumper wordt in zacht gras of op een klaargelegde deken geplaatst. Zo blijft hij vrij van krassen.
3. Het wiel verwijderen
Het wiel aan de betreffende kant wordt verwijderd. Daarvoor worden eerst de wielmoeren losgedraaid en de auto opgekrikt. Wanneer het wiel vrij in de lucht hangt, wordt het wiel volledig gedemonteerd.
Opgepast: een auto moet niet alleen maar op de krik worden geplaatst. Bij het opkrikken a.u.b. geen keien of houtblokken gebruiken, maar enkel professionele assteunen voor auto’s.
Bij het opkrikken en het op assteunen plaatsen altijd de voorziene contactpunten op de carrosserie gebruiken. Een verkeerd staande krik of een fout geplaatste assteun kan zware schade aan het chassis veroorzaken!
4. Wielkast demonteren
De wielkast of het binnenste spatbord is met schroeven en clips aan de carrosserie bevestigd. Let erop dat u geen schroeven verliest. Ook al kost het meer moeite – gebruik liever een eenvoudige schroevendraaier in plaats van een accuschroevendraaier.
Het gevaar bestaat anders dat de schroefkoppen dol draaien. Dan wordt de demontage een heel moeizame aangelegenheid en loopt u het risico op beschadiging van andere onderdelen of de carrosserie.
5. Koplamp demonteren
Bij de auto’s van tegenwoordig zijn een aantal van de spatbordschroeven enkel na demontage van de koplamp toegankelijk.
Daarom: eruit met dit onderdeel. Let er bij xenonkoplampen op dat ze volledig zijn afgekoeld. Bewaar de koplampen op een veilige plaats.
6. Spatbord vervangen
Nu, nadat aan de voorkant alle in de weg zittende onderdelen zijn verwijderd en ook de wielkast is gedemonteerd, zouden alle wielbouten van het spatbord toegankelijk moeten zijn. Houd een doosje bij de hand waarin u de carrosserieschroeven kunt bewaren.
Schroef het spatbord eraf en zet het nieuwe in de plaats. Bij moderne auto’s moet er nauwelijks worden bijgesteld. Het spatbord zou perfect moeten passen.
Wanneer u moeilijkheden ondervindt bij de plaatsing van het vervangende spatbord, kan het chassis beschadigd zijn. Ga in dit geval na of het een schadeauto betreft.
7. Alles weer in elkaar zetten
Alle onderdelen worden nu in de omgekeerde volgorde weer teruggeplaatst. Vervolgens wordt de auto grondig gewassen en gepolijst. Wanneer er niets meer van de uitgevoerde reparatie te zien is, was deze een compleet succes.
Meteen vervangen spaart tijd en voorkomt ergernis
Bij de voorste spatborden is de kwestie van vervanging of reparatie bijzonder makkelijk te beantwoorden. Zolang schade kan worden weggepolijst, kan het oude verder worden gebruikt. Wanneer er eenmaal geplamuurd en gelast moet worden, is een onberispelijk vervangingsonderdeel in dezelfde kleur van de recycler de betere keuze.
Foto: Magsi, James Kappernaros,Vladimiroquai, BACHTUB DMITRII, baranq, Sornn, Dmitry Kalinovsky, Ilya Rudzis, victoras, Alraun, Nejron Photo, Bhakpong, PongMoji / shutterstock.com