De waterpomp is een belangrijk onderdeel van de koeling van de auto en voor de werking en de levensduur ervan bepalend. Daarom moet u bij schade aan de waterpomp snel handelen en deze indien nodig vervangen. Wij tonen u waarop u speciaal moet letten en met welke verschillen u bij waterpompen rekening moet houden.
Daarom is de waterpomp zo belangrijk
De waterpomp is in watergekoelde motoren voor de ononderbroken koeling verantwoordelijk. Hij leidt de verhitte koelvloeistof uit het motorblok naar de radiateur en het afgekoelde water terug naar de motor. Wanneer er in de koeling iets uitvalt, verhit de motor gaandeweg, hetgeen tot oververhitting en uiteindelijk tot permanente en extreem dure schade kan leiden. Daarom dient u de werking van de koelingspomp altijd in het oog te houden.
Tekenen van defecten aan de waterpomp
Er zijn verschillende tekenen die op een defect van de koelingspomp duiden. Dit zijn o.a.:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Mogelijke schade van de waterpomp
Mechanische mankementen aan de koelingspomp kunnen zich voordoen. Omdat hij constant in werking is, komt schade meer dan eens voor. Met wat geluk gaat het alleen om een pakking en kan de vervanging zonder al te grote kosten worden uitgevoerd. Anders moet de gehele waterpomp gedemonteerd en vervangen worden. Reparatie van dit onderdeel is niet mogelijk.
![]() Koelingspomp | van toonaangevende fabrikantennu vanaf slechts 11,99 €Naar de winkel ⇒ |
Waterpomp vervangen: de garage of DIY?
Of u de defecte waterpomp zelf kunt vervangen of het beter aan de garage overlaat, hangt van een aantal factoren af. Om te beginnen speelt uw ervaring in autoreparatie zeker een belangrijke rol.
Maar ook het autotype en de fabrikant kunnen een aanzienlijke invloed hierop uitoefenen. In veel modellen moet immers de koelingspomp onder een bepaalde hoek worden gemonteerd en is hij moeilijk bereikbaar. Daarom kan het doelmatiger zijn om de reparatie aan een vakgarage uit te besteden. Met zelf aangeschafte vervangingsonderdelen kunt u de reparatiekosten binnen de perken houden.
1. De mechanische waterpomp
De mechanische waterpomp wordt door de distributie- of multiriem aangedreven. Deze connectie moet eerst worden verwijderd.
– Om te beginnen moet de koelvloeistof uit de koeling worden afgetapt. – Vang de koelvloeistof in een recipiënt op om het later op milieuvriendelijke wijze in te leveren. – Eventueel moet de spanrol worden losgemaakt om de distributie- of multiriem te verwijderen – De riemschijf moet van de waterpomp worden losgeschroefd. – Alle leidingen en slangen naar de waterpomp moeten worden verwijderd. – Nu kan de waterpomp eruit worden gehaald. – Installeer nu de nieuwe koelingspomp. – Alle kabels en slangen monteren en de riemschijf aanbrengen. – Bij aandrijving door een multiriem op de juiste spanning letten. – Nieuw koelmiddel toevoegen. |
2. De elektrische waterpomp
Bij een elektrische koelingspomp is de vervanging duidelijk eenvoudiger, aangezien deze niet met een distributie- of multiriem verbonden is.
– Om te beginnen moet de koelvloeistof uit de koeling worden afgetapt. – Vang de koelvloeistof in een recipiënt op om later op milieuvriendelijke wijze in te leveren. – Alle leidingen en slangen van de waterpomp verwijderen. – De defecte koelingspomp door een nieuw onderdeel vervangen. – Alle leidingen en slangen aanbrengen. – Nieuw koelmiddel toevoegen. |
Bij beide varianten van de koelingspomp dient u na toevoeging van de nieuwe koelvloeistof een lekcontrole uit te voeren. Bovendien moet het koelingscircuit worden ontlucht zodat een onberispelijke en permanente koeling kan worden gegarandeerd. Na deze controles kan de motor weer permanent in bedrijf worden genomen.
De kosten voor de vervanging van de waterpomp in een overzicht
Een vakgarage berekent voor de vervanging van een koelingspomp in de regel drie uur werk. Wanneer u dit werk zelf onderneemt, heeft u enkel de kosten voor de nieuwe waterpomp. Die liggen tussen de 40 en 400 euro.
De prijsschommeling is het resultaat van het verschil in prijs bij de afzonderlijke automodellen, maar ook van het verschil tussen originele onderdelen en vervangingsonderdelen van OEM-kwaliteit. Dankzij de vaak lage prijs voor een waterpomp is het bijna altijd de moeite waard, bij de vervanging van een waterpomp ook de distributie- of multiriem mee te vervangen. De kosten vallen hierdoor nauwelijks hoger uit.
![]() Waterpomp + Distributieriemvanaf 32,99 €Online kopen ⇒ |
Hierop moet u bij de vervanging van een waterpomp altijd letten
Aangezien de koelingspomp voor de levensduur van uw motor en dus van uw wagen bijzonder belangrijk is, dient u de werking regelmatig te controleren. Let dus vooral op de hierboven genoemde tekenen voor een defecte waterpomp. Bovendien kunt u ook bij de reparatie en het onderhoud een en ander doen om de levensduur van uw auto te verlengen, zoals o.a.:
![]() |
![]() |
![]() |
– Wanneer u de koelingspomp niet zelf kunt of wilt vervangen, informeer u dan over de prijzen bij verschillende garages. Bovendien wordt het goedkoper, wanneer u de benodigde vervangingsonderdelen zelf bestelt. |
Foto: Madaland2, Sharomka, sima, Kapitula Olga, Surachai Sathapana, Koy_Hipster, iChzigo, andriano.cz, Nixx Photography, PrimaStockPhoto, Bilanol, Peter Gudella, ffolas, MicrostockStudio, SusaZoom, Karin & Uwe Annas / shutterstock.com