Koplamp motor Voor Top automodellen
- Koplamphoogteregeling VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Koplamphoogteregeling OPEL ASTRA
- AUDI A4
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- FORD FOCUS
- Koplamphoogteregeling OPEL CORSA
- AUDI A3
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Koplamphoogteregeling FORD FIESTA
- SEAT IBIZA
- BMW 1-serie
- RENAULT CLIO
- Koplamphoogteregeling RENAULT MEGANE
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- PEUGEOT 206
- VOLVO V70

Autolampen
(4758 artikelen)
Achterlichten
(10000 artikelen)
Sensoren
(10000 artikelen)
Slijtage indicator remblokken
(10000 artikelen)
Koplamp
(10000 artikelen)
Temperatuurvoeler (temperatuursensor)
(1729 artikelen)Koplamphoogteregeling defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De koplampen aan de belading aanpassen met de afstelling van de lichtstraal
De koplamphoogteregelaar is een technisch snufje, dat de hoek van de koplamp bijstelt. Dit wordt handmatig via een draaischakelaar in de wagen bediend. De koplamphoogteregeling is sinds een aantal jaren voor de APK verplicht. Het regelelement is een onderdeel van de gehele module van de lichtafstelling.
Werking van de koplamphoogteregelaar
De auto heeft in de rusttoestand de optimale hoek voor de best mogelijke verlichting van de weg. Deze hoek garandeert het maximale zicht voor de bestuurder zonder dat de tegenligger wordt verblind. Wanneer de wagen echter achterin zwaar beladen wordt, zakt de wagen daar door. De koplampen verplaatsen evenredig tot de gezakte achterkant. Het zicht is dan wel verder; nu worden echter tegenliggers wel verblind. Om dit te compenseren, kan met behulp van de koplamphoogteregelaar de hoek van de koplamp worden verlaagd.
Functioneren van de koplamphoogteregelaar
Om koplampen in de hoogte te kunnen afstellen, worden ze eenvoudigweg in hun hoek t.o.v. de as bijgesteld. Daarvoor zijn de koplampen in een draaipunt gelagerd. Aan dit draaipunt is het regelelement te vinden. Het regelelement bestaat uit een motor met aansluitcontacten, bevestigingspunten en een lineaire aandrijving. Deze drukt op een bepaald punt tegen de koplamp en stelt zo de hoek bij. De motor wordt aangestuurd door een draaiwiel, dat zich meestal direct aan de koplampschakelaar bevindt.
Defecten aan de koplamphoogteregelaar
Technisch gezien zijn de regelelementen heel eenvoudige onderdelen. Toen de regelaar wettelijk verplicht werd, hebben een aantal producenten geprobeerd met behulp van hydraulische systemen voordelige oplossingen te vervaardigen. Deze hydraulische systemen bleken echter zeer storingsgevoelig te zijn zodat ze nu niet meer worden gebruikt. De elektromechanische variant is tegenwoordig standaard. Zoals alle elektromechanische onderdelen kunnen de regelmotoren zowel aan de elektriciteit als aan de mechaniek beschadigd raken. Ook de afstellingshefboom kan afbreken. Een defecte koplamphoogteregelaar wordt vastgesteld als hij slechts eenzijdig functioneert. Treedt naar beide kanten geen effect meer op na het draaien van het afstelwiel, ligt de fout meestal bij de schakelaar. Een intacte koplamphoogteregelaar is in ieder geval APK-relevant. Daarom dient onderhoud en reparatie van deze functie niet te worden veronachtzaamd, ook al wordt hij maar zelden gebruikt.
Reparatie van de koplamphoogteregelaar
Weigert het regelelement dienst, kan met de controle van de contacten worden gecontroleerd of misschien slechts een verroeste stekker de oorzaak is. Dit euvel kan door schoonkrabben en behandeling met contactspray verholpen worden. Wanneer de afstelmotor alleen nog moeizaam beweegt of het ondanks functionerende stroomvoorziening laat afweten, wordt het regelelement eenvoudigweg vervangen. Uitbouwen en inbouwen is bij de meeste wagens heel eenvoudig. Bij oudere wagens, die nog met klapkoplampen zijn uitgerust, kan de vervanging van het regelelement wat omslachtiger zijn. Met geduld en een beetje handigheid lukt echter deze reparatie ook de gemiddeld begaafde doe-het-zelver.
Kwaliteit van koplamphoogteregelaars
De reparatie resp. vervanging van een koplamphoogteregelaar komt eerder zelden voor. Het is voldoende, de functie af en toe te testen zodat de afstelmotor steeds soepel blijft lopen. Gaat dit moeizaam of klemt hij, is een totaal uitvallen meestal het gevolg van de overspanning. Voor een nieuwe afstelmotor moet u vanaf ca. 45 eur rekenen. De prijs kan echter al makkelijk tot over de 150 euro per regelelement komen. Deze in vergelijking hoge prijzen van dit soort OEM-vervangingsonderdelen lokken veel na-apers op de markt, die zogenaamde goedkopere onderdelen aanbieden. Deze bezitten echter niet de vereiste kwaliteit van merkproducten. Zou het geval zich voordoen dat de koplamphoogteregeling daadwerkelijk moet worden vervangen, is de keuze van een hoogwaardig merkproduct de duurzame oplossing. Een ander geval is de reparatie van de koplamphoogteregelaar bij hoogwaardige xenon-koplampen. Deze zijn groter, zwaarder en technisch gecompliceerder dan de normale H4-koplampen. Dit uit zich ook in aanzienlijk hogere prijzen voor de afstelmotoren. Bij deze koplampen zijn echter meestal alleen de koppelstangen versleten, die makkelijk en voordelig zijn te vervangen. De handel heeft ook voor dit doel hoogwaardige en qua prijs interessante vervangingsonderdelen klaarstaan.