Brandstofniveau sensor voor jouw auto
Brandstofniveau sensor Voor Top automodellen
- Brandstof sensor VOLKSWAGEN GOLF
- Brandstof sensor BMW 3-serie
- Brandstofniveau sensor VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Brandstof sensor OPEL ASTRA
- Brandstof sensor VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Brandstofniveau sensor FORD FOCUS
- AUDI A4
- Brandstof sensor MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Brandstof sensor OPEL CORSA
- Brandstofniveau sensor AUDI A3
- FORD FIESTA
- Brandstof sensor BMW 1-serie
- Brandstof sensor VOLKSWAGEN PASSAT
- Brandstofniveau sensor MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Brandstof sensor SEAT IBIZA
- Brandstof sensor SEAT LEON
- Brandstofniveau sensor AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Brandstofniveau sensor defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Het brandstofniveau altijd in de peiling met de brandstofmeter
De brandstofmeter oftewel brandstofniveauzender is een sensor bedoeld voor het leveren van informatie aan de bestuurder. Meestal zit hij los in de brandstoftank geplaatst. Een betrouwbare brandstofmeter garandeert veilig rijden en een nauwkeurige indicatie van de actuele actieradius van de auto.
Constructie en functie van de brandstofmeter
De brandstofmeter is een elektromechanisch onderdeel met als belangrijkste component de vlotter en een verbonden potentiometer. De vlotter kan verbonden zijn aan een hefboom die in een boog beweegt. In dit geval meet de potentiometer de hoek van de hefboom. Een andere, dunnere versie bestaat uit een centrale buis met de vlotter direct daaraan verbonden. In deze versie is de beweging van de vlotter lineair. De bewegende vlotter veroorzaakt een verandering in de weerstand van de potentiometer. Deze verandering wordt tot een signaal verwerkt en aan de regeleenheid en de brandstofindicatie op het dashboard gezonden. Moderne auto's hebben een digitale wijzer voor het brandstofniveau met een geïntegreerde berekening van de actieradius. In veel gevallen is de brandstofniveauzender verbonden met de voedingspomp in de brandstoftank. In deze configuratie is vervanging moelijk en vaak onmogelijk.
Defecten van de brandstofmeter
Defecten van de brandstofmeter kunnen mechanisch of elektronisch zijn. De potentiometer kan versleten zijn of de contacten van de signaalkabel verroest. Deze mankementen treden zelden op. Eerder is de vlotter geblokkeerd of afgebroken. Ook dit komt niet echt vaak voor. De brandstofmeter houdt het minstens 150.000 km en vaak langer uit. Zijn vervanging is echter minder eenvoudig dan over het algemeen wordt aangenomen.
Symptomen en oorzaken van onwaarschijnlijke brandstofniveauwaarden
De brandstofniveaumeter is geïntegreerd in de brandstoftank. Afhankelijk van auto kunnen verschillende sensoren geïnstalleerd zijn. Het is daarom belangrijk het defect correct te bepalen en de juiste conclusies te trekken. Typische symptomen zijn:
- de brandstofindicator toont altijd dezelfde waarde aan: vol, halfvol of leeg
- de wijzer springt heen en weer
- De indicator voor de actieradius geeft onwaarschijnlijke waarden aan.
Een verkeerde indicatie is niet per se het resultaat van een kapotte brandstofniveaumeter. Een slecht functionerende brandstofpomp, lekkage van de tank of een verstopte tankventilatie kunnen de indicatie beïnvloeden. Wanneer de wijzer heen en weer springt, is de signaalkabel meestal beschadigd. Reiniging van de contacten kan een oplossing bieden. Dit mankement treedt soms op in oudere auto's met handgeschakelde versnelling. Voor moderne, digitale brandstofniveau-indicatoren is dit mankement zeldzaam. Wanneer de wijzer blijft hangen, is de vlotter geblokkeerd. De enige oplossing is de verwijdering van de brandstofniveauzender teneinde hem weer functioneel te maken. Het mankement treedt op als gevolg van gebruik van brandstof van minderwaardige kwaliteit. Wanneer de wijzer snel daalt, is het eerste vermoeden een lekkage van de brandstofleiding of de brandstofpomp van de motor. Een geurtest is het meest betrouwbaar: ruikt de auto sterk naar brandstof, gaat het niet om een mankement van de brandstofniveauzender. Er mag niet langer met de auto worden gereden aangezien er onmiddellijk brandgevaar bestaat.
Reparatie van de brandstofniveauzender
Om toegang te verkrijgen tot de brandstofniveauzender, moet de tank eerst blootgelegd worden. De toegang is meestal via de achterbank of een deksel in de kofferruimte. De details staan in de bedieningshandleiding. Over het algemeen moet de brandstofniveaumeter van de bedrading worden gescheiden en losgeschroefd; vervolgens kan hij er opwaarts worden uitgetrokken. Direct na het verwijderen moet de pakking worden vervangen. Vaak kan de brandstofniveauzender niet worden verwijderd. In dit geval is de enige optie vervanging van de gehele tank. Dit maakt de reparatie aanzienlijk gecompliceerder en duurder, alhoewel een ervaren doe-het-zelver deze taak aankan.
Kosten voor een brandstofniveauzender
De prijs voor een nieuwe brandstofniveauzender begint bij 8 EUR. Wanneer hij gecombineerd is met een voedingspomp, kan het op meer dan 80 EUR komen. Niettemin wordt altijd aanbevolen voor merkkwaliteit, bijv. BOSCH, te kiezen. Dit garandeert een duurzame reparatie.