00#
10-7578

Turboslang auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Auto turboslang

Laadluchtslang van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN turboslang auto kopen
  • MAPCO turboslang auto kopen
  • VAICO turboslang auto kopen
  • TOPRAN turboslang auto kopen
  • SWAG turboslang auto kopen
  • METZGER turboslang auto kopen
  • JP GROUP turboslang auto kopen
  • GATES turboslang auto kopen
  • MEAT & DORIA turboslang kopen
  • BLUE PRINT turboslang kopen
  • SASIC turboslang kopen
  • TRISCAN turboslang kopen
  • NRF turboslang kopen
  • THERMOTEC turboslang kopen
  • MEYLE turboslang kopen
  • BUGIAD turboslang kopen
  • BIRTH
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • HUTCHINSON
  • DENCKERMANN

Turboslang defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Gecomprimeerde lucht vervoeren met de inlaatslang

De inlaatslang is een onderdeel, dat met bij auto's met een inlaatsysteem vindt. Het is de verbinding tussen de lader en de verbrandingsruimte. Via de luchtslang wordt de door de turbolader, compressor of G-lader gecomprimeerde lucht naar de verbranding in de cilinders vervoerd. De inlaatslang is een technisch eenvoudig onderdeel dat voor de storingsvrije werking van de motor echter belangrijk is.

De weg van de gecomprimeerde lucht

Turboladers, compressoren of G-laders hebben de taak, de aangezogen lucht te comprimeren. Samengedrukte lucht heeft een hoger zuurstofgehalte. Hoe meer zuurstof in de verbrandingsruimte wordt geperst, hoe zuiverer, effectiever en efficiënter de verbranding. De prestatie van de motor stijgt aanzienlijk en het verbruik van brandstof daalt. De drie modules die naar keuze voor de compressie van de aangezogen lucht gebruikt worden, zijn turbolader, G-lader of elektrische compressoren. De turbolader wordt door de uitlaatgasstroom van de wagen aangedreven. De G-lader wordt direct door de motor via een as, riem of een tandwiel aangedreven. Een elektrische compressor heeft als aandrijving een elektromotor. Het meest verbreid is de turbolader omdat hij technisch eenvoudig is en daardoor naar verhouding goedkoop. De inlaatslang bevindt zich direct achter de lader.

Bouw van een inlaatslang

De luchtslang van een inlaatmodule moet hogere belastingen kunnen doorstaan dan een gewoon aanzuigkanaal. De door de lader gegenereerde druk bedraagt 1 – 1,2 bar (relatief). Omdat door het laden van aangezogen lucht niet alleen de druk maar ook de luchttemperatuur stijgt, treedt bij veel laadmodules ook nog een tussenkoeler in werking. Deze doet de temperatuur van de lucht dalen van ongeveer 140°C naar 90°C. Daardoor gaat de druk van de gecomprimeerde inlaatlucht nog eens 0,5 bar omhoog. Opdat het vervoer van de druklucht zowel de tegen de temperatuur als tevens de hoge druk van tot 2 bar bestand moet kunnen zijn, moet de slang overeenkomstig drukvast gebouwd zijn. Hij bestaat daarom uit een mengsel van temperatuurbestendig rubber en scheurvast weefsel.

Defecten aan de inlaatslang

Een drukslang voor de inlaatlucht levert kleine tot grote problemen op wanneer hij lekt. Hoger benzineverbruik en afnemende prestatie wijzen op een kleine scheur in dit onderdeel. Wanneer hij echter losglijdt of langs een groot oppervlak openbarst, laat de motorprestatie het ineens sterk afweten. Een inlaatslang kan op drie manieren beschadigd raken: veroudering, interne ontbinding en scheuren. Als thermisch en mechanisch sterk belast onderdeel is de levensduur van een inlaatslang beperkt. Daarom wordt zijn vervanging door veel producenten in het kader van een onderhoudsplan voorgeschreven. De gebruikelijke intervallen voor een vervanging zijn 2 – 5 jaar. Rubber reageert gevoelig op oplossingsmiddelen van allerlei soort. Een permanent binnendringen van hete olie is daarom voor een inlaatslang zeer schadelijk. Wanneer aan de lader daarom olielekken worden bemerkt, moet na het verhelpen van de oorzaak van deze schade de drukslang uit voorzorg worden vervangen. Een verkeerde plaatsing van de drukslang kan ertoe leiden dat hij tegen een riemschijf of een aandrijfriem schuurt. Het weke rubber slijt in dit geval sterk af, waardoor de slang de interne druk niet meer kan handhaven. Een andere mogelijkheid voor externe beschadiging van een drukslang is bijvoorbeeld de beet van een marter. Wanneer dit wordt vastgesteld, moet de gehele motorruimte op verdere schade worden geïnspecteerd. Gebruikelijke slachtoffers van beten zijn ontstekingskabels, waterslangen, stroomkabels en zelfs remleidingen. Een ultrageluidsapparaat is de meest effectieve maatregel tegen marters.

Drukslangen repareren

Gelukkig is de reparatie van een drukslang erg eenvoudig. Hij wordt in de meeste gevallen slechts met twee klemmen bevestigd, die makkeiljk los te maken en ook weer te monteren zijn. Vóór montage moet de lader echter op olielekken worden gecontroleerd. De oorzaak voor eventuele verkeerde olie moet absoluut worden gevonden. Anders dreigt behalve schade van het vervangingsonderdeel ook veel grotere motorschade.

Voordelig ondanks merkkwaliteit

De inlaatslang is een relatief voordelig onderdeel. De bekendste producenten van dit onderdeel zijn METZGER en ATEC. Met de keuze voor merkkwaliteit worden onaangename verrassingen vermeden. Een nieuwe inlaatslang kost vanaf ca. 30 euro. Andere producenten bieden duidelijk goedkopere vervangingsonderdelen aan die echter, zoals ervaringen uitwijzen, op de lange duur niet de gewenste temperatuur- en drukbestendigheid vertonen. Daarom blijft het bij de inlaatslangen altijd bij de aanbeveling van een gevestigd merk.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Laadluchtslang
Luchtslang RIDEX 3314C0018
  • Turboladerleiding: Inlaatspruitstuk naar pijp
  • Slanglengte [mm]: 200
  • Specificatie: Intercooler
  • Binnendiameter 2 [mm]: 43, 48,5
  • Diameter [mm]: 55
  • Buitendraad 2 [mm]: 58
  • Materiaal: Polychloropren (Neopren)
  • Aantal onderdelen (-delig): 1
  • Conditie:  Geheel nieuw
3314C0018 RIDEX luchtslang auto kopen
RIDEX | 3314C0018
13,53 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Laadluchtslang
Intercooler slang RIDEX 3314C0047
  • Materiaal: Rubber met voering van stof
  • Lengte [mm]: 151
  • Diameter [mm]: 56
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met slangenklem
  • Conditie:  Geheel nieuw
3314C0047 RIDEX intercooler slang auto kopen
RIDEX | 3314C0047
19,09 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Laadluchtslang
Laadluchtslang RIDEX 3314C0040
  • Materiaal: Rubber met voering van stof
  • Diameter [mm]: 63
  • Buitendraad 2 [mm]: 65
  • Lengte [mm]: 878
  • Conditie:  Geheel nieuw
3314C0040 RIDEX laadluchtslang auto kopen
RIDEX | 3314C0040
23,48 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Laadluchtslang
Turboslang RIDEX 3314C0061
  • Binnendiameter 2 [mm]: 45
  • Diameter [mm]: 52
  • Luchttoevoer-Slangen/Leidingen: Van cilinderkop naar luchtfilter
  • Materiaal: Silicoon
  • Inbouwplaats: Inlaatzijde, Bovenaan, Uitlaatgasturbo
  • Conditie:  Geheel nieuw
3314C0061 RIDEX turboslang auto kopen
RIDEX | 3314C0061
6,03 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Laadluchtslang
Luchtslang TOPRAN 722 382
  • laadtype: Uitlaatgasturbo
  • Materiaal: MVQ (Silicoon-Rubber)
  • Conditie:  Geheel nieuw
722 382 TOPRAN luchtslang auto kopen
TOPRAN | 722 382
9,73 €
Conditie:  Geheel nieuw
Laadluchtslang
Intercooler slang RIDEX 3314C0002
  • Materiaal: Rubber met voering van stof
  • Materiaal compressiering/afdichtingsring: Roestvrij staal
  • Lengte [mm]: 374
  • Buitendraad 2 [mm]: 50
  • Diameter [mm]: 65
  • Conditie:  Geheel nieuw
3314C0002 RIDEX intercooler slang auto kopen
RIDEX | 3314C0002
27,13 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Laadluchtslang
Laadluchtslang RIDEX 3314C0012
  • Inbouwplaats: Aanvoerzijde, Afvoerzijde
  • Materiaal: Rubber met voering van stof
  • Conditie:  Geheel nieuw
3314C0012 RIDEX laadluchtslang auto kopen
RIDEX | 3314C0012
9,54 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Laadluchtslang
Turboslang RIDEX 3314C0234
  • Materiaal: AEM (ethyleen-acrylaat-rubber)
  • Slanglengte [mm]: 230
  • Binnendiameter 2 [mm]: 69, 55,5
  • Conditie:  Geheel nieuw
3314C0234 RIDEX turboslang auto kopen
RIDEX | 3314C0234
26,30 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Laadluchtslang
Luchtslang RIDEX 3314C0050
  • Aansluitdiameter (zuigzijde) [mm]: 62
  • Aansluitdiameter (drukzijde) [mm]: 55
  • Slanglengte [mm]: 265
  • Binnendiameter 2 [mm]: 51, 47
  • Diameter [mm]: 65
  • Buitendraad 2 [mm]: 55
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met snelkoppeling
  • Conditie:  Geheel nieuw
3314C0050 RIDEX luchtslang auto kopen
RIDEX | 3314C0050
22,29 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Laadluchtslang
Intercooler slang RIDEX 3314C0036
  • Inbouwplaats: Links, Motorzijde
  • Materiaal: Rubber met voering van stof
  • Lengte [mm]: 493
  • Diameter [mm]: 64
  • Conditie:  Geheel nieuw
3314C0036 RIDEX intercooler slang auto kopen
RIDEX | 3314C0036
44,43 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Laadluchtslang
Laadluchtslang RIDEX 3314C0003
  • Slanglengte [mm]: 250
  • Binnendiameter 2 [mm]: 58, 56
  • Inbouwplaats: Links boven, Gasklepbehuizing
  • Conditie:  Geheel nieuw
3314C0003 RIDEX laadluchtslang auto kopen
RIDEX | 3314C0003
23,50 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Laadluchtslang
Turboslang ABAKUS 053-028-044
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: met snelkoppelingen
  • Materiaal: Rubber met voering van stof
  • Voor OE nummer: 1K0 145 832 B
  • Montage/demontage door vakmensen vereist!
  • Conditie:  Geheel nieuw
053-028-044 ABAKUS turboslang auto kopen
ABAKUS | 053-028-044
30,14 €
Conditie:  Geheel nieuw