Turboslang voor jouw auto
Luchtslang Voor Top automodellen
- Intercooler slang VOLKSWAGEN GOLF
- Intercooler slang BMW 3-serie
- Laadluchtslang VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Intercooler slang OPEL ASTRA
- Intercooler slang VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Laadluchtslang FORD FOCUS
- AUDI A4
- Intercooler slang MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Intercooler slang OPEL CORSA
- Laadluchtslang AUDI A3
- FORD FIESTA
- Intercooler slang BMW 1-serie
- Intercooler slang VOLKSWAGEN PASSAT
- Laadluchtslang MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Intercooler slang SEAT IBIZA
- Intercooler slang SEAT LEON
- Laadluchtslang AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Turboslang defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Gecomprimeerde lucht vervoeren met de inlaatslang
De inlaatslang is een onderdeel, dat met bij auto's met een inlaatsysteem vindt. Het is de verbinding tussen de lader en de verbrandingsruimte. Via de luchtslang wordt de door de turbolader, compressor of G-lader gecomprimeerde lucht naar de verbranding in de cilinders vervoerd. De inlaatslang is een technisch eenvoudig onderdeel dat voor de storingsvrije werking van de motor echter belangrijk is.
De weg van de gecomprimeerde lucht
Turboladers, compressoren of G-laders hebben de taak, de aangezogen lucht te comprimeren. Samengedrukte lucht heeft een hoger zuurstofgehalte. Hoe meer zuurstof in de verbrandingsruimte wordt geperst, hoe zuiverer, effectiever en efficiënter de verbranding. De prestatie van de motor stijgt aanzienlijk en het verbruik van brandstof daalt. De drie modules die naar keuze voor de compressie van de aangezogen lucht gebruikt worden, zijn turbolader, G-lader of elektrische compressoren. De turbolader wordt door de uitlaatgasstroom van de wagen aangedreven. De G-lader wordt direct door de motor via een as, riem of een tandwiel aangedreven. Een elektrische compressor heeft als aandrijving een elektromotor. Het meest verbreid is de turbolader omdat hij technisch eenvoudig is en daardoor naar verhouding goedkoop. De inlaatslang bevindt zich direct achter de lader.
Bouw van een inlaatslang
De luchtslang van een inlaatmodule moet hogere belastingen kunnen doorstaan dan een gewoon aanzuigkanaal. De door de lader gegenereerde druk bedraagt 1 – 1,2 bar (relatief). Omdat door het laden van aangezogen lucht niet alleen de druk maar ook de luchttemperatuur stijgt, treedt bij veel laadmodules ook nog een tussenkoeler in werking. Deze doet de temperatuur van de lucht dalen van ongeveer 140°C naar 90°C. Daardoor gaat de druk van de gecomprimeerde inlaatlucht nog eens 0,5 bar omhoog. Opdat het vervoer van de druklucht zowel de tegen de temperatuur als tevens de hoge druk van tot 2 bar bestand moet kunnen zijn, moet de slang overeenkomstig drukvast gebouwd zijn. Hij bestaat daarom uit een mengsel van temperatuurbestendig rubber en scheurvast weefsel.
Defecten aan de inlaatslang
Een drukslang voor de inlaatlucht levert kleine tot grote problemen op wanneer hij lekt. Hoger benzineverbruik en afnemende prestatie wijzen op een kleine scheur in dit onderdeel. Wanneer hij echter losglijdt of langs een groot oppervlak openbarst, laat de motorprestatie het ineens sterk afweten. Een inlaatslang kan op drie manieren beschadigd raken: veroudering, interne ontbinding en scheuren. Als thermisch en mechanisch sterk belast onderdeel is de levensduur van een inlaatslang beperkt. Daarom wordt zijn vervanging door veel producenten in het kader van een onderhoudsplan voorgeschreven. De gebruikelijke intervallen voor een vervanging zijn 2 – 5 jaar. Rubber reageert gevoelig op oplossingsmiddelen van allerlei soort. Een permanent binnendringen van hete olie is daarom voor een inlaatslang zeer schadelijk. Wanneer aan de lader daarom olielekken worden bemerkt, moet na het verhelpen van de oorzaak van deze schade de drukslang uit voorzorg worden vervangen. Een verkeerde plaatsing van de drukslang kan ertoe leiden dat hij tegen een riemschijf of een aandrijfriem schuurt. Het weke rubber slijt in dit geval sterk af, waardoor de slang de interne druk niet meer kan handhaven. Een andere mogelijkheid voor externe beschadiging van een drukslang is bijvoorbeeld de beet van een marter. Wanneer dit wordt vastgesteld, moet de gehele motorruimte op verdere schade worden geïnspecteerd. Gebruikelijke slachtoffers van beten zijn ontstekingskabels, waterslangen, stroomkabels en zelfs remleidingen. Een ultrageluidsapparaat is de meest effectieve maatregel tegen marters.
Drukslangen repareren
Gelukkig is de reparatie van een drukslang erg eenvoudig. Hij wordt in de meeste gevallen slechts met twee klemmen bevestigd, die makkeiljk los te maken en ook weer te monteren zijn. Vóór montage moet de lader echter op olielekken worden gecontroleerd. De oorzaak voor eventuele verkeerde olie moet absoluut worden gevonden. Anders dreigt behalve schade van het vervangingsonderdeel ook veel grotere motorschade.
Voordelig ondanks merkkwaliteit
De inlaatslang is een relatief voordelig onderdeel. De bekendste producenten van dit onderdeel zijn METZGER en ATEC. Met de keuze voor merkkwaliteit worden onaangename verrassingen vermeden. Een nieuwe inlaatslang kost vanaf ca. 30 euro. Andere producenten bieden duidelijk goedkopere vervangingsonderdelen aan die echter, zoals ervaringen uitwijzen, op de lange duur niet de gewenste temperatuur- en drukbestendigheid vertonen. Daarom blijft het bij de inlaatslangen altijd bij de aanbeveling van een gevestigd merk.